Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Serviceguiden
Manualer och instruktioner för serviceguiden
Skapa ett nytt servicedokument - Övrigt dokument

Sidansvarig: Klas Eriksson

Skapa ett nytt servicedokument

Skapa en ny service till exempel för en skola

  1. Gå in i serviceguiden i notes
  2. Klicka på Skapa service

  3. Du får fram ett tomt formulär. Följ noggrant anvisningarna för varje fält.



  4. Fyll i formuläret
      • Ange din enhets fullständiga namn
      • Besökadress är den fysiska adress som tar emot besökare till din enhet, om din verksamhet saknar fysisk adress, till exempel, en park, ange den gatuadress som bäst skulle placera parken rätt på en karta.
      • Postadressen tar emot posten, den kan vara det samma som besöksadress eller ett boxnummer
      • Postnummer består av fem siffror och skrivs korrekt med mellanslag efter de tre första
      • Postort (till exempel Göteborg, Angered)
      • Kontaktperson: Tänk efter så att det är en person som verkligen har uppgiften och tiden och som svarar om det ringer. Tänk funktion hellre än person där det är möjligt.

      • Följ noggrant anvisningar för telefonnummer. De ska bland annat kunna klickas på och ringa upp för dem som surfar med sin smartphone.

        Ange alltid riktnummer, inga mellanslag mellan bindestreck och nummer, som i exemplet. Mobilnummer anges med tre siffor innan bindestrecket. Ex. 076-145 07 53
        Det är INTE tillåtet att skriva text i fältet för telefonnummer. Om telefonnummer går till en kontaktperson, ange då till exempel ”rektor” i fältet för kontaktperson och telefonnumret i fältet för telefon.
        Det här fältet avser det centrala telefonnumret för din verksamhet, lägg till exempel telefonnummer till ett gemensamt funktionstelefonnummer för verksamheten. Var restriktiv med att sätta ut telefonnummer direkt till enskilda tjänstemän. Serviceguiden ska inte bli stadens telefonkatalog.
        Finns det fler nummer som måste vara med lägg dem under avdelningar.
      • Använd helst en e-postadress som går till en funktion eller mejllåda. Undvik personliga e-postadresser då de kräver uppdatering om personen i fråga är ledig, slutar eller inte kan svara
      • Webbadress: Ange Länk till sidan till din enhetssida eller verksamhetens externa webbplats. Länken syns då i enhetens kontaktsida på hittasidorna eller i kontaktrutan på en kategorisida.
      • Se exemplet på hur man anger öppettider, skriv inga 00 eller punkter när man anger heltimmar. Förkorta veckodagarna till tre bokstäver, använd streck utan mellanslag. Bryt rad för varje tidsangivelse, se till att det blir tydligt att läsa
      • Tillgänglighetsinformation kräver en egen webbadress från Tillgänglighetsdatabasen. Tillgänglighetsinformation som anges här är en webbadress som tilldelas verksamheter som registreras i Tillgänglighetsdatabasen http://www.tillganglighetsdatabasen.se När lokalerna testas och registreras får man en egen webbadress som går till en detaljerad beskrivning om hur tillgänglig lokalen är. Man visar tillgänglighetsikonen på de egna sidorna på webben (Läs separat information i bilaga 2)
      • Välj stadsdel. Här avses inte stadsdelsförvaltning som organisation utan den geografiska yta som motsvarar din stadsdelsförvaltning.
      • Geografiskt läge är valfritt. Välj din enhets stadsdelsområde, det är din stadsdelsförvaltnings primärområde. detta syns inte på webben.
      • Position används endast av enheter utan nummer i gatuadressen. Finns gatuadress behöver du inte använda detta fält.
      • Välj ett av de fyra alternativ till organisationsform. Alla organisationsformer vi redovisar i serviceguiden på goteborg.se är finansierade med offentliga medel:

        Fristående skolor är skolor som drivs med en annan huvudman - ägare - än de som anordnas av kommunen eller landstinget. Fristående skolor finns på såväl , förskole-, grundskole- som gymnasienivå. Det finns också fristående särskolor, vilka oftast är integrerade vid en fristående grundskola samt fristående gymnasiesärskolor. Fristående förskoleklass kan också bedrivas i anslutning till fristående grundskola eller särskola.

        Entreprenad: Vid entreprenad är kommunen huvudman för verksamheten, men kommunen har slutit avtal med en privat/enskild företagare att utföra själva arbetet.
    Kommunal: Kommunen är huvudman för verksamheten.

    Regional: Västra Götalands region är huvudman för verksamheten.
      • Under Organisation välj den förvaltning eller bolag där din enhet hör hemma. Organisation syns inte för besökaren utan används för administration och underhåll. Därför ska även enheter som inte är kommunala tillhöra den förvaltning eller kommunalt bolag som ansvara för uppdateringarna i serviceguiden.
      • Väljen passande kategori för din enhet. Detta syns inte utåt.
      • Välj den servicetyp som din enhet är. Till exempel gymnasieskola för Polhemsgymnasiet. Om servicetypen saknas i serviceguidens lista kan du be att få en ny sådan, detta sker i dialog mellan verksamheten och webbstrategiska. Läs om hur du gör: Webbhandboken
      • Välj inriktning om det finns under din servicetyp. Om inriktning behövs men saknas i serviceguidens lista kan du skicka in önskemål om inriktning till support.digitalakanaler@goteborg.se. Läs om hur du gör: Webbhandboken
      • Bocka för Ja om du vill publicera. Då kan servicen synas på goteborg.se. Den visas upp antingen som kontaktruta på enhetssidan eller i listor med likadan service exempelvis alla grundskolor.
      • Fältet "Servicesguides-id":
        Detta är
        din serviceenhets identitetsnummer, ett unikt nummer som syns i urlen/webbadressen på kontaktsidan för enheten.
      • Beskrivning: Presentera din verksamhet på ett tydligt och kortfattat sätt. Fokusera på VAD läsaren behöver veta. Cirka 400 tecken är lagom och max 1000. Tips. Skriv texten i Word först så kan du rättstava och räkna tecken innan du klistrar in den i beskrivningsfältet.
      • Bild: Här kan bild på servicen publiceras till exempel foto av byggnaden. Använd inga logotyper här. Förbered bilden innan. Den ska vara 250px x 190 px liggande. Använd bildformat jpg och gif. Använd inte animationer.
      • Bildtext: Ange alltid fotografens namn.
      • Om kartan: Kartan som visas i ditt servicedokument i serviceguiden hämtas automatiskt från stadsbyggnadskontoret, det betyder att du inte behöver göra något i den här delen av ditt dokument. Det tar upp till ett dygn innan kartan syns på goteborg.se.

      Om det blir något fel och löpnummer (id) inte skapas, spara om servicedokumentet så genereras ett nytt nummer.