Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Serviceguiden
Konceptbeskrivning - detta är serviceguiden
Konceptbeskrivning Serviceguiden - Övrigt dokument

Sidansvarig: Kim Lantto
Klas Eriksson

Konceptbeskrivning Serviceguiden

    Dokumentet presenterar konceptet för Serviceguiden. Tanken är att dokumentet ska ha en lång livslängd och inte behöva revideras för ofta. Därför beskrivs serviceguiden på en övergripande nivå och inte i detalj.



KONCEPTBESKRIVNING AV SERVICEGUIDEN
Syfte och användning

I databasen Serviceguiden, SG lagras och uppdateras kontaktuppgifter till all skattefinansierad verksamhet inom Göteborgs Stad, både kommunal och fristående.

Uppgifterna i SG används i flera kanaler:
    · goteborg.se
    · kalendarium.goteborg.se
    · lokala kalendarier på enhetssidor
    · stadsbyggnadskontorets karttjänst
    · vissa appar och externa tjänster

Kontaktinformation är en av de tjänster som efterfrågas mest av medborgarna
Serviceguiden behöver därför uppdateras kontinuerligt. Dessutom sker en årlig översyn i samband med det redaktionella underhållsåret på goteborg.se. Då ser de som ansvarar för informationen aktivt över att den är korrekt.

Syftet är att hitta till Göteborgs Stads service
Serviceguidens innehåll ska hjälpa besökaren att hitta kontaktinformation till den skattefinansierade medborgarservice som Göteborgs Stad erbjuder och som nås i de digitala kanaler där vi presenterar servicen.

Kontaktuppgifterna i SG ska minst innehålla basinformation om enheten = uppgifter om enheter som går att besöka, ringa till och/eller skriva till. Till exempel grundskolor, medborgarkontor och äldreboenden och återvinningsstationer.

Utöver basuppgifterna kan platsen också presenteras med en bild, en kort beskrivning av verksamheten samt information om fysisk tillgänglighet på platsen. Information om fysisk tillgänglighet hämtas från Tillgänglighetsdatabasen, TD som gäller hela Västra Götalandsregionen: https://www.t-d.se/ . Vill du veta mer om TD kan du kontakta fastighetskontoret.

Obligatoriska uppgifter i Serviceguiden
· Enhetens namn
· Ansvarig förvaltning eller bolag. Ansvaret gäller vem som uppdaterar.
· Servicetyp, till exempel förskola, grundskola, äldreboende

Övrig information beror på Platsen, om den går att besöka, ringa eller skriva till.

Måsten i serviceguiden

Om det finns ange då:

  • Filter för servicetypen, bocka då i det som är relevant för Platsen, till exempel gräsplan för Bollplaner eller Montessori för Förskolor
  • Fysisk tillgänglighetsinformation om Platsen, lägg in länk till tillgänglighetsdatabasen, TD
  • Telefonnummer i serviceguiden som ska gå till funktioner dit medborgaren i första hand ska vända sig. "Funktion före person". För många enheter gäller telefonnumret till kontaktcenter (365 00 00).
  • Kontaktuppgifter som besöksadress, e-postadress, postadress och webbadress. "Funktion före person".

Bra information i serviceguiden (särskilda riktlinjer finns för fristående verksamheter):

· Beskrivning av verksamheten
· Öppettider och telefontider. Kan också vara besökstider och liknande.
· Bild på verksamheten och bildtext
· Fler kontakter som tillhör en enhet. Kan användas till uppgift om Sjukanmälan, Skolsköterska med mera

Fristående verksamheter
Till fristående verksamheter gäller regeln att ha minsta möjliga kontaktuppgiftsinformation för att undvika felaktigheter och dubbelpublicering och istället länka till verksamhetens egen webbplats där verksamheterna själva ansvarar för uppdateringen.

Information som SKA finnas i serviceguiden för fristående verksamheter:
· Enhetens namn
· Organisation, som är den förvaltning eller bolag som uppdaterar uppgifterna.
· Besöksadress som också är kopplad till kartbilden
· Filter för Organisationsform
· Eventuellt annat filter för den servicetypen
· Länk till den egna webbplatsen*

* I de fall en fristående verksamhet inte har egen hemsida att länka till lämnas fältet för webbplats tomt.

Vissa fristående verksamheter syns också i Jämför service, jämförelsetjänsten på goteborg.se. För de servicetyper som omfattas kan det finnas krav på mer information, även för de fristående verksamheterna, som till exempel en beskrivningstext. Följ då anvisningarna som gäller den servicetypen.

Information till enheter som inte tillhör Göteborgs Stad (till exempel Västra Götalandsregionen) men som besökaren förväntar sig hitta på goteborg.se

I de fall när vi har kontaktuppgifter i serviceguiden till enheter som inte är Göteborgs Stad utan till exempel regionala som Göteborgsoperan gör vi på samma sätt som till de fristående... Enheten finns i SG med grunduppgift, men vi länkar så snabbt som möjligt vidare till deras egen webbplats. En förvaltning eller bolag inom staden måste stå som ansvarig organisation och ansvara för att uppdatera informationen.

    Information som vi INTE har med i serviceguiden
    Kontaktuppgifter till privatpersoner som till exempel bor på gruppboenden finns inte med i SG.

    SERVICEGUIDEN och SÖKMOTORER
    Serviceguidens innehåll indexeras i webbplatsens egen sökfunktion och hittas även av externa sökmotorer.

    Serviceguiden som enda publicering väljer du om:
    • kontaktuppgifter är den huvudsakliga lokala informationen
    • huvudsaklig övrig information finns på kategorinivå
    • det är tillräckligt med max 400 tecken för att beskriva just denna verksamhet.

    För att synas på goteborg.se måste Platsen finnas på något av följande ställen:
    • på en hittasida
    • i sidfoten på en kategorisida
    • som kontaktsida på enhetssida eller i kategoristrukturen

    Kontakta support.digitalakanaler@goteborg.se om du är osäker på om Platsen kommer att synas på något av ställena.


    ANSVAR OCH BEHÖRIGHETER

    Webbstrategiska verksamheten på konsument- och medborgarservice, KoM
    Webbstrategiska
    · har övergripande redaktionellt ansvar begrepp, principer för namn på enheter, inriktningar.
    · ansvarar för texter och eventuella länkar i de fält som beskriver varje specifik servicetyp.
    · ansvarar för och beslutar vilka servicetyper som ska finnas i SG.

    Förvaltningsredaktör, FR och vice
    Förvaltningsredaktör och vice har uppdaterings- och kvalitetsansvar för det innehåll i SG som hör till egna organisationen samt fristående verksamhet inom förvaltningens område.
    Om det finns behov och önskemål om ny servicetyp, filter eller annan förändring i serviceguiden kontaktar FR Webbstrategiska.

    I fältet Organisation ser du vilken förvaltning som ansvarar för vilken plats.

    Produktansvarig - en av webbstrategerna på webbstrategiska
    Övergripande ansvar redaktionellt och tekniskt för produkten SG som vidareutveckling, förändringar samt kommunicera vad som sker och gäller.

    VEM KAN SE OCH GÖRA VAD I SG
    Det krävs särskild behörighet för att kunna redigera i serviceguiden. Förvaltningsredaktör och annan person som har rätt att beställa behörigheter samt webbstrateg på demokrati och medborgarservice kan beställa behörighet via formulär i beställningsportalen på intranätet. Intraservice skapar behörigheterna.

    Administrationsbehörighet
    Webbstrategiska och intraservice har hög behörighet i SG och kan se Administrationsvyn och skapa ny servicetyp, inriktning och annat övergripande samt allt som FR också kan.

    Redaktörsbehörighet
    Förvaltningsredaktörer och andra med ansvar för kontaktuppgifter och med behörighet i SG
    · kan skapa ny plats för en servicetyp och redigera överallt i vyn Platser.
    · kan inte skapa, ändra eller ta bort nya servicetyper, filter eller organisationer.
      Servicetyper och filter
      Kontaktuppgifterna i SG är indelade utifrån servicetyp. Servicetyp är begreppet för VILKEN service det handlar om till exempel grundskola. Inom servicetypen grundskola finns det också ett antal filter som kan användas av besökaren för att filtrera kontaktuppgifterna på webbplatsen för att se vilka skolor som har waldorfpedagogik, var i staden skolan ligger eller om den är kommunal eller fristående. Filtren ska vara relevanta för besökaren och uteslutande.
        Webbstrategiska skapar nya servicetyper och filter i serviceguiden. För frågor om hur du ska tänka när det gäller servicetyper och filter samt om du vill lägga till ett nytt filter kontaktar du webbstrategiska.

        En Plats kan bocka i och synas i mer än en servicetyp. Fritidshem som ligger på en grundskola ska ange både Grundskolor och Fritidshem som servicetyp. Då återfinns enheten både på sidan Hitta grundskolor och Hitta fritidshem.

        Om vi nyttjar möjligheten att använda mer än en servicetyp är det bra om det bara finns filter på en av servicetyperna och att den är den vi utgår från i första hand. Detta för att vi inte ska dubbelpublicera till exempel olika filtreringar.
          Principer för servicetyper (namn på service)
          • Servicetypen ska ha ett specifikt namn som berättar vad det handlar om så att redaktören förstår var den ska placera sin service.
          • En ny servicetyp behövs när en service kommer till som rör fler en eller några få enheter eller platser. Udda Platser lägger vi under Övrigt.
          • Servicetypen bör inte vara formulerad som ett problem eller ett tillstånd utan hellre som en service, tjänst eller funktion. Exempel: Skriv hellre "Stöd till hemlösa" än "Hemlöshet".
          • Namnet ”rådgivning” är alltför generellt och därmed otydligt med tanke på hur många olika typer av rådgivning som finns. Skapa hellre servicetypen ”familjerådgivning” eller ”budget- och skuldrådgivning”.
          • Namnet på servicetypen ska skrivas i plural.
            Ex. förskolor, familjerådgivningar... det blir logiskt på goteborg.se exempelvis Hitta förskolor, där namnet förskolor hämtas från namnet på servicetypen i serviceguiden.
          • Fältet Beskrivning av servicetyp på en hittasida: information som gäller för alla platser under samma servicetyp. Det kan vara beskrivande text och länkar till e-tjänster, som att ansöka om förskoleplats. Beskrivning av servicetypen uppdateras centralt.
            Principer för filter
            • Filter används kopplat till en servicetyp i de fall det tillför mer information för medborgaren, till exempel för olika pedagogik inom förskolan som Montessori eller Waldorf. Ett annat exempel är bollplaner som har inriktningarna gräs, grus eller konstgräs.
            • Filtren ska vara relevanta för medborgarna. Dåligt exempel: Folkbibliotek och resursbibliotek
            • Filtren ska om möjligt vara uteslutande. Dåligt exempel: Mammor, pappor, föräldrar.
            • Filtren ska användas för att hjälpa besökaren att filtrera i stora mängder poster. Använd dem därför inte för servicetyper med få poster.
            • Om filtren är för uteslutande kan det vara bättre att göra flera servicetyper. Exempel göra om "Träffpunkter" till "Träffpunkter för äldre" och "Träffpunkter för personer med funktionsnedsättning"
            • Filtren ska inte användas för att tydliggöra en enhets service. Då är det bättre att förtydliga enhetens namn

            Funktion
            Varje service till exempel en grundskola kan också ange mer detaljerad information som till exempel kontaktuppgift till skolsköterska eller kurator, sjukanmälan, fritidshemmet.



























































            KONCEPTBESKRIVNING AV SERVICEGUIDEN
            Syfte och användning

            I databasen Serviceguiden, SG lagras och uppdateras kontaktuppgifter till all skattefinansierad - kommunal och fristående - verksamhet inom Göteborgs Stad.
            Uppgifterna i SG används i flera kanaler; goteborg.se, kalendarium.goteborg.se, i de lokala kalendarierna samt i de jämförelsetjänster som visas på goteborg.se.

            Kontaktinformation är en av de tjänster som efterfrågas mest av medborgarna.
            Serviceguiden behöver hållas uppdaterad kontinuerligt. Dessutom sker en årlig översyn då de som ansvarar för informationen aktivt ser över att den är korrekt i samband med det redaktionella underhållsåret på goteborg.se.

            Syftet är att hitta till Göteborgs Stads service
            Serviceguidens innehåll ska hjälpa besökaren att hitta kontaktinformation till den skattefinansierade medborgarservice som Göteborgs Stad erbjuder och som nås i de digitala kanaler där vi presenterar servicen.

            Kontaktuppgifterna i SG ska minst innehålla basinformation om enheten = uppgifter om enheter som går att besöka, ringa till och/eller skriva till. Till exempel grundskolor, medborgarkontor och äldreboenden och återvinningsstationer.

            Utöver basuppgifterna kan enheten också presenteras med en bild, en kort beskrivning av verksamheten samt information om fysisk tillgänglighet på platsen. Information om fysisk tillgänglighet hämtas från Tillgänglighetsdatabasen, TD som gäller hela Västra Götalandsregionen: Startsida - TD (t-d.se) . Om det finns information om enheten i TD-databasen SKA det finnas länk dit från enheten i serviceguiden.

            Information som ska finnas i serviceguiden:

            • Enhetens namn.
            • Vilken servicetyp, till exempel förskola, grundskola, äldreboende.
            • Fysisk tillgänglighetsinformation om lokalen (om det finns). Länkar till TD-databasen (VGR).
            • Kontaktuppgifter som besöksadress, postadress, e-postadress.
            • Telefonnummer i serviceguiden ska gå till "funktioner" dit medborgaren i första hand ska vända sig.
              "Funktion före person". För många enheter gäller telefonnumret till kontaktcenter (365 00 00).
            • Organisationsform, till exempel kommunal, fristående, förening.

            Information som får finnas i serviceguiden (särskilda riktlinjer finns för fristående verksamheter):
            • Inriktningar på servicetyper, till exempel gräsplan för fotbollsplan
            • Beskrivning av verksamheten
            • Öppettider och telefontider. Kan också vara besökstider och liknande.
            • Bild på verksamheten och bildtext
            • Kontaktperson (anges om det finns en ansvarig för ta emot frågor från allmänheten)
            • Avdelningar, funktioner eller grupper som tillhör en enheten. Kan också användas till uppgift om Sjukanmälan, Skolsköterska ..
            • Beskrivning av servicetypen: information som gäller för alla serviceenheter under samma servicetyp. Det kan vara beskrivande text och länkar till e-tjänster, som att ansöka om förskoleplats. Beskrivning av servicetypen uppdateras centralt.
            • Webbadress, länk till enhetens egen webbplats.

            Fristående verksamheter
            Till de fristående verksamheterna gäller regeln att ha minsta möjliga kontaktuppgiftsinformation för att undvika felaktigheter och dubbelpublicering och istället länka till verksamhetens egen webbplats där verksamheterna själva ansvarar för uppdateringen.

            Information som ska finnas i serviceguiden för fristående verksamheter:
            • Enhetens namn
            • Eventuell inriktning
            • Uppgift om att de är en fristående verksamhet (organisationstyp)
            • Besöksadress som ju också är kopplad till kartbilden
            • Länk till den egna webbplatsen*

            * I de fall, vilket är väldigt ovanligt, att en fristående verksamhet inte har egen hemsida att länka till lämnas fältet för webbplats tomt.

            Information till enheter som inte tillhör Göteborgs Stad (t ex VGR) men som besökaren förväntar sig hitta på goteborg.se

            • I de fall när vi har med kontaktuppgifter i serviceguiden till enheter som inte är Göteborgs Stad utan till exempel regionala som Göteborgsoperan gör vi på samma sätt som till de fristående... Enheten finns med med grunduppgift men vi länkar så snabbt som möjligt vidare till deras egna webbplatser.

              Information som vi INTE har med i serviceguiden
            • Kontaktuppgifter till privatpersoner som till exempel bor på gruppboenden finns inte med i SG.

            SERVICEGUIDEN och SÖKMOTORER
            Serviceguidens innehåll indexeras i webbplatsens egen sökfunktion och hittas även av externa sökmotorer.

            Serviceguiden som enda publicering väljer du om:
            • kontaktuppgifter är den huvudsakliga lokala informationen
            • huvudsaklig övrig information finns på kategorinivå
            • det är tillräckligt med max 400 tecken för att beskriva just denna verksamhet

            För att enheten ska synas på goteborg.se måste du se till att något av detta uppfylls:
              • det finns en enhetssida för enheten
              • det finns en hittasida för servicetypen
              • enheten kopplas till kontaktrutan på en kategorisida
              • en kontaktsida skapas för enheten på en kategorisida, kontakta webbstrategiska

            ANSVAR OCH BEHÖRIGHETER

            Webbstrategiska verksamheten på konsument- och medborgarservice, KoM
            Webbstrategiska
              • har övergripande redaktionellt ansvar begrepp, principer för namn på enheter, inriktningar.
              • ansvarar för texter och eventuella länkar i de fält beskriver varje specifik servicetyp.
              • ansvarar för och beslutar vilka servicetyper som ska finnas i SG.

            Förvaltningsredaktör, FR och vice
            Förvaltningsredaktör och vice har uppdaterings- och kvalitetsansvar för det innehåll i SG som hör till egna organisationen samt fristående verksamhet inom förvaltningens område.
            Om det finns behov och önskemål om ny servicetyp eller inriktning eller annan förändring i serviceguiden tar FR upp det med kommunikationsansvarig (SDF inom sektorn) och om det ska samordnas (lika för alla i staden) kontaktar de i sin tur webbstrategiska.

            När det gäller fristående dagliga verksamheter, som naturligt hör till stadsdelarnas ansvar, är det Enheten kontrakt och uppföljning på stadsledningskontoret som ansvarar för kontaktuppgifterna dit. För fristående äldreboenden finns ansvaret på flera håll.

            I fältet organisation ser du vilken förvaltning som ansvarar för vilken enhet.



            Produktansvarig - en av webbstrategerna på webbstrategiska
            Övergripande ansvar redaktionellt och tekniskt för produkten SG som vidareutveckling, förändringar samt kommunicera vad som sker och gäller.

            VEM KAN SE OCH GÖRA VAD I SG
            Det krävs särskild behörighet för att kunna redigera i serviceguiden. Förvaltningsredaktör och annan person som har rätt att beställa behörigheter samt webbstrateg på konsument- och medborgarservice, KoM kan beställa behörighet via formulär i beställningsportalen på intranätet. Intraservice skapar behörigheterna.

            Administrationsbehörighet
            Webbstrategiska och intraservice har hög behörighet i SG och kan se Administrationsvyn och skapa ny servicetyp, inriktning och annat övergripande samt allt som FR också kan.

            Redaktörsbehörighet
            Förvaltningsredaktörer och andra med ansvar för kontaktuppgifter och med behörighet i SG
              • kan skapa ny post för en servicetyp och redigera överallt i vyn Service per typ.
              • ser inte Administrationsvyn. Se bild nedan.
              SERVICETYPER OCH INRIKTNINGAR
              Kontaktuppgifterna i SG är indelade utifrån servicetyp. Servicetyp är begreppet för VILKEN service det handlar om till exempel grundskola. Inom servicetypen grundskola finns det också ett antal inriktningar. Det kan vara om det är waldorfpedagogik eller annat som är specifikt på just den skolan. Uppgifter om inriktning används för att filtrera kontaktuppgifterna på webbplatsen när någon söker på just grundskolor med en viss inriktning.

              Det är webbstrategiska som skapar nya servicetyper och inriktningar i serviceguiden. Frågor om hur du ska tänka när det gäller servicetyper och inriktningar samt om du vill tillföra en inriktning kontaktar du webbstrategiska.
            Principer för servicetyper (namn på service)
            • Servicetypen ska ha ett specifikt namn som berättar vad det handlar om så att medborgaren förstår.
            • Servicetypen bör inte vara formulerad som ett problem eller ett tillstånd utan hellre som en service, tjänst eller funktion.
              Exempel: Skriv hellre "Stöd till hemlösa" än "Hemlöshet".
            • Namnet ”rådgivning” är alltför generellt och därmed otydligt med tanke på hur många olika typer av rådgivning som finns.
              Skapa hellre servicetypen ”familjerådgivning” eller ”budget- och skuldrådgivning”.
            • I vissa fall kan det finnas en enda serviceenhet inom en servicetyp, som till exempel Adoptionsrådgivning. Låt den ha en egen servicetyp.
              Bättre att ha många servicetyper som är mer precisa än försöka hitta "samlingsnamn" som blir otydliga.
            • Namnet på servicetypen ska skrivas i plural.
              Ex. förskolor, familjerådgivningar... det blir logiskt på goteborg.se ex. Hitta förskolor, där namnet förskolor hämtas från namnet på servicetypen i serviceguiden.
            • Stäm av nya servicetyper med kanalansvarig för goteborg.se samt SG-ansvarig.

              Principer för inriktningar

            • Inriktning används koppat till en servicetyp i de fall det tillför mer information för medborgaren, till exempel för olika pedagogik inom förskolan som Montessori eller Waldorf. Ett annat exempel är bollplaner som har inriktningarna gräs, grus eller konstgräs.
            • Inriktningarna ska vara relevanta för medborgarna. Dåligt exempel: Folkbibliotek och resursbibliotek
            • Inriktningarna ska om möjligt vara uteslutande. Dåligt exempel: Mammor, pappor, föräldrar.
            • Inriktningar ska användas för att hjälpa besökaren att filtrera i stora mängder poster. Använd dem därför inte för Servicetyper med få poster.
            • Om inriktningarna är för uteslutande kan det vara bättre att göra flera servicetyper. Exempel göra om "Träffpunkter" till "Träffpunkter för äldre" och "Träffpunkter för personer med funktionsnedsättning"
            • Inriktningar ska inte användas för att tydliggöra en enhets service. Då är det bättre att förtydliga enhetens namn

            Avdelning, funktion, grupp
            Varje service till exempel en grundskola kan också ange mer detaljerad information som till exempel kontaktuppgift till skolsköterska eller kurator, sjukanmälan, fritidshemmet.

            SERVICEGUIDENS OLIKA DELAR
            Länk till serviceguiden Database Link Icon

            Vyerna
            1. Vyerna
            2. Servicetyper (skrivs i pluralis för att bli bra i listorna på Hitta-enhet-sidorna på goteborg.se ex. Hitta grundskolor)
            3. Plats (namnen är samma som stadsdelsförvaltningsindelningen men avser geografisk plats. Alla enheter tillhör ju inte en stadsdel )
            4. Avdelning, funktion, grupp i servicen (används vid behov för att detaljera kontaktinformationen med till exempel avdelning, kurator, sjukanmälan osv)



            Service
            Vyn Service ser alla som har behörighet i SG. Här kan du sortera och visa upp samma uppgifter utifrån de olika kriterier som finns i SG. Se bilden
            Här kan den med behörighet skapa och publicera ny service och avdelning, funktion, grupp.


            Typ = servicetyp
            Plats = Geografisk plats (sammanfaller i SG med organisatorisk uppdelning i staden)
            Organisation = Ansvarig organisation för kontaktuppgifterna per organisation i SG
            Organisationstyp = kommunal, fristående, förening, bolag, ramavtal, regional och utan kategori
            Lista= Alla posterna i hela SG i en lista

            Administration
              • Vyn Administration ser enbart webbstrategiska och andra med hög behörighet i SG
              • Det är i admin-vyn webbstrategiska kan skapa ny servicetyp med eventuella inriktningar.
              • Om det behövs någon ny organisation eller geografiskt område är det också här det skapas likaså namn på nya nämnder.
              • Under konfiguration uppdateras uppgifter om själva databasen. Här skapas ny organisationsform, ny organisation, ny kategori (används inte längre)
              • Här syns domännamn (domino) http://www4.goteborg.se samt domännamn i portalen: http://www.goteborg.se



            Publicera kontaktuppgifterna i digital kanal - exempelvis på goteborg.se
            För att informationen i SG ska synas i de digitala kanalerna ( goteborg.se med flera) krävs till att börja med att posten har status "publicerad". Redaktörer och administratörer (behörigheter) kan publicera posterna var för sig genom att klicka i rutan för publicering inne i posten. Administratör kan också markera alla poster som ska ändra status och publicera flera samtidigt.

            Informationen måste också finnas kopplad till något innehåll på goteborg.se, som:
              • kontaktsida på enhetssida
              • hittasida
              • kontaktruta på kategorisida
              • kontaktsida på kategorisidorna
            Kontakta webbstrategiska om du behöver hjälp med hur informationen ska synas.