Enligt Allmänna bestämmelser 8 § skall arbetstagaren anmäla förekomst av bisysslor och lämna de uppgifter som arbetsgivaren behöver för bedömning av om bisysslan är tillåten eller ej.
Chef skall årligen i samband med medarbetarsamtal/utvecklingssamtal ställa fråga om förekomst av bisysslor.
I bifogade dokument tydliggörs vad begreppet bisyssla innebär. I de fall där medarbetare uppger att man bedriver en bisyssla ska blanketten ”Anmälan av bisyssla” användas.
Rutinbeskrivning vid UBF
Chef – frågar sina medarbetare
-Årligen i samband med medarbetarsamtal/utvecklingssamtal
-Vid rekryteringsförfarandet
Om medarbetare uppger innehav av bisyssla
-Använder blankett ”Anmälan om bisyssla”
-Beslut om bisyssla anses vara tillåten eller ej görs av utbildningschef/avdelningschef
-Vid beslut om att godkänna bisyssla - en kopia arkiveras i medarbetarens personalakt. Originalet lämnas till medarbetaren
Om bisysslan övervägs att bedömas som ej tillåten
-Förhandling, enligt MBL § 11, med facklig organisation
-Kontakta HR-avdelningen innan påbörjad förhandling
-En kopia på beslutet (blanketten) skickas till områdets HR-specialist och en kopia arkiveras i medarbetarens personalakt. Originalet lämnas till medarbetaren.
En bisyssla får inte vara hindrande för de ordinarie arbetsuppgifterna. Den får inte heller vara en verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet eller kunna skada myndighetens anseende genom att rubba förtroendet för arbetstagaren eller någon annan arbetstagare. Det är arbetsgivaren som bestämmer om bisysslan är godkänd.