Fördelning av arbetsmiljöarbetsuppgifter
Arbetsgivaren har huvudansvar för arbetsmiljön och måste se till att lagar, förordningar, föreskrifter och avtal följs. Detta ansvar är tydligt uttalat i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren ansvarar också för att chefer, arbetsledare och i vissa fall medarbetare ska ha kunskap och kompetens för att klara sina uppgifter i arbetsmiljöarbetet.. Arbetsuppgifter som rör arbetsmiljö ska fördelas till chefer, arbetsledare och i vissa fall till medarbetare men ansvaret kan aldrig delegeras bort.
Inom Göteborgs stad är arbetsmiljöuppgifterna fördelade till respektive nämnd som i sin tur fördelar dem vidare i förvaltningen på ett lämpligt sätt. De uppgifter som avses är det som ingår i arbetet med att förebygga risker i arbetet och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Uppgifterna är fördelade så att chefer och andra ska kunna sköta arbetsmiljöfrågor som hänger nära samman med deras övriga arbete. Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt vem som gör vad så att inga arbetsmiljöuppgifter faller mellan stolarna.
Uppgiftsfördelningen ska åtföljas av tillräckliga beslutsbefogenheter, tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler och personal, tillräckliga kunskaper och tillräcklig kompetens. När en person som har tilldelats uppgifter i arbetsmiljöarbetet inte kan utföra dem på ett bra sätt ska hen signalera det uppåt i organisationen. Det kan handla om att hen behöver större beslutsbefogenheter, mer tid, ekonomiska resurser eller ytterligare kunskaper på något område. Den som inte kan utföra sina arbetsmiljöuppgifter på ett sätt som säkerställer en god arbetsmiljö, ska returnera uppgiften uppåt i organisationen.
Ansvaret för brandskyddsfrågorna regleras i Lagen om skydd mot olyckor 2003:778, 2 kap 2-3 §.
Alla medarbetare har ansvar för hälsa och säkerhet i det dagliga arbetet. Det innebär att vi alla har ett ansvar att medverka till gott klimat och bra arbetsmiljö på arbetsplatsen, att följa rutiner och instruktioner, använda skyddsanordningar och skyddsutrustning, rapportera brister och risker till arbetsledningen, föreslå åtgärder till förbättrad arbetsmiljö, anmäla olycksfall och tillbud mm. Alla medarbetare ska ha tillräcklig kunskap så man kan se och förstå sin roll i arbetsmiljöarbetet. ”Vi är alla varandras arbetsmiljö”
Rutin
Registrator på utbildningsstaben fördelar fasta diarienummer till samtliga skolor/enheter. Uppgiftsfördelningarna ska diarieföras på skolan/enheten på delegerande chefsnivå. Beslutet lämnas till den ansvarige administratören på skolan som diarieför beslutet på det fasta diarienumret som finns på skolan/enheten.
Nedan står de ursprungliga diarienumren som skapades 2015. Som framgår av rutinen diarieförs nya uppgiftsfördelningar på innevarande år.
| Diarienummer |  | Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - UBF |
 |  |  |
| 0178/15 |  | H2: GO Skånegatan - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter –
Gymnasieområde Skånegatan |
| 0177/15 |  | H2: GO Centrum - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter |
| 0176/15 |  | H2: YRGO - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - YRGO |
| 0175/15 |  | H2: ST - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Studium |
| 0174/15 |  | H2: AG - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Område Anpassad gymnasieskola |
| 0172/15 |  | H2: BD - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Bernadottegymnasiet |
| 0171/15 |  | H2: KD - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Katrinelundsgymnasiet |
| 0170/15 |  | H2: BC - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter – Burgårdens
utbildningscentrum |
| 0169/15 |  | H2: PL - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Polhemsgymnasiet |
| 0168/15 |  | H2: MTG - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - MTG |
| 0167/15 |  | H2: LI - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter – Lindholmens
tekniska gymnasium |
| 0166/15 |  | H2: BY - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Bräckegymnasiet |
| 0165/15 |  | H2: EM - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Ester Mosessons gymnasium |
| 0164/15 |  | H2: GO Lindholmens - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter |
| 0163/15 |  | H2: IHGR - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - IHGR |
| 0162/15 |  | H2: SC - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Schillerska gymnasiet |
| 0161/15 |  | H2: HV - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter - Hvitfeldtska gymnasiet |
| 0160/15 |  | H2: AN - Fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter |
| 0127/15 |  | H2: SG - Utbildningschefernas fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter
[Avslutat 2015-10-19] |
| 0126/15 |  | H2: UBF - Utbildningsdirektörens fördelning av arbetsmiljö, kris och säkerhets- samt brandskyddsuppgifter till förvaltningsledningen |
Lathund till administratör som diarieför:
Beslutet scannas alltid in vid diarieföring så att det är möjligt att komma åt det digitalt. Pappersoriginal förvaras i skolans/enhetens närarkiv.
Det är viktigt med tydlig rubrik för att beslutet ska kunna hittas. Beslutets rubrik ska innehålla:
- 1. Typ av beslut (arbetsmiljöansvar)
- 2. Vilket område och skola/verksamhet (t ex Gymnasieområde Centrum/Angeredsgymnasiet)
- 3. Från vilken delegat till vilken delegat (t ex utbildningschef till rektor)
- 4. Vid förekommande fall: ämnesområde: t ex kemisal
Alltid genomföra kontroll: Finns ett tidigare beslut som nu upphör? Om ett tidigare beslut finns ska rubriken i det gamla beslutet tydligt markeras med ”ej gällande” med hänvisning till datum för nytt beslut.