Information om systemet
Läraren och Google Suite for Education (GSFE)
Google Suite for Education (GSFE) är en samling tjänster som Google tagit fram för skolan. GSFE ska förenkla, effektivisera och tillgängliggöra undervisningsmaterial och omvärldsinformation samt underlätta delning av denna information mellan lärare och elever. Göteborgs Stad har skrivit ett unikt avtal med Google som innebär ett starkt skydd för våra elever, men det finns en del att tänka på för dig som lärare, och det här är det viktigaste:
De GSFE-tjänster som Göteborgs Stad har tecknat avtal med Google om är följande:
- Google Drive
- Google Gmail
- Google Calendar
- Google groups for business
- Google Kontakter
- Google Sites
- Google Talk
- Google Hangout
- Google Classroom
- Google Keep
Det innebär att du som lärare BARA kan anvisa dina elever att använda dessa tjänster. Andra tjänster inom GSFE har du INTE rätt att anvisa dem att använda.
Beställning av behörigheter
1. Riktlinjer för tilldelning av behörighet av GSFEadministratör inom Utbildningsförvaltningen
Det är generellt sätt enbart Utbildningsförvaltningens LVS för GSFE, Gruppchef IT, digitalsupport personal skall tilldelas adminbehörighet till GSFE för UBF. All annan personal
inom skolan skall endast tilldelas behörighet om särskilda behov föreligger. Inom GSFE finns följande behörighets nivåer:
● GSFE UBF Avancerad administratör
● GSFE UBF Enhetsadministratör
● GSFE UBF Användare manuellt
2 Beställning av GSFE UBF Avancerad administratör
1. IT chef beställer behörighet till LVS. Beställningen sker via mail.
2. LVS kallar den aktuella användaren till utbildning för Avancerad administratör.
3. LVS återkopplar till beställaren att beställning är mottagen och att personenen är kallad till utbildning.
4. Utbildning genomförs och behörighet tilldelas aktuell person.
3 Beställning av GSFE UBF Enhetsadministratör
1. Gruppchef IT beställer behörighet till LVS. Beställningen sker via mail
2. LVS eller av utsedd person kallar den aktuella användaren till utbildning för enhetsadministratör.
3. LVS eller av utsedd person återkopplar till beställaren att beställning är mottagen och att personenen är kallad till utbildning.
4. Utbildning genomförs och behörighet tilldelas aktuell person.
Användarinstruktioner
Vill du läsa mer om GSFEs funktioner? Läs mer här
Organisation GSFE
LVS (lokalt verksamhets stöd)
Helena Öhman, utbildningskansliet (från 1 juni 2019)
LVS
- lokal LVS samordnar, inom sitt respektive tjänsteområde, UBF:s kravställning på förvaltning och vidareutveckling av kommungemensamma IT-stöd och administrativa tjänster.
- vara UBF:s representant och kontaktperson gentemot tjänsteansvarig på Intraservice
- säkerställa att UBF:s funktionalitetskrav tillgodoses inom ramen för gemensamma beslut
- säkra införandet av nya kommungemensamma IT-stöd och administrativa tjänster inom UBF:s verksamheter
- delta i förvaltningsgemensamma nätverk och forum
Superanvändare
--> Se förteckning
Superanvändarens uppdrag innebär
- stödja användningen och bidra till att IT-stöden utvecklas
- arbeta med support och utbildning
- säkerställa användningen ur ett behörighetsperspektiv