Verksamhetshandbok Intranät
UBF
Personal
Anställning - rättigheter och skyldigheter
AID - Stödmaterial
N610B00037 Version: 17
Gällande from 02/03/2025
Handläggare: Annika Lundell
Fastställare: Gunilla Ohlsson Ottosson
 

AID


Arbetsidentifikation (AID) är ett centralt klassificeringssystem för gruppering av arbetsuppgifter.

Grunden i AID utgörs av en lista med arbetsuppgifter (etiketter) som i vissa fall kompletteras med kod för chef-, annat lednings- och funktionsansvar.

AID utgör grunden för den partsgemensamma lönestatistiken och ger samtidigt en allmän information om lönestrukturer, lönelägen, löneutveckling och sysselsättning.

Varje arbetsledare väljer ut en passande AID-etikett till alla nya anställningar/tjänster och skriver in detta i en för AID-etikett avsedd ruta i anställningsunderlaget.

Till er hjälp finns bifogad lathund, och om befattningar saknas i lathunden kan ni kontakta HR-avdelningen för råd och hjälp.


Arbetsidentifikation AID på UBF.pdf (216 KB)


2025-02-03 10:54:45
2025-02-03 10:54:22
Gunilla Ohlsson Ottosson/Educ/GBGStad
Gunilla Ohlsson Ottosson/Educ/GBGStad
Publicerad
Ändrad