Verksamhetshandbok Intranät
UBF
Personal
Avsluta och byta anställning
Dödsfall - Rutin
N610B00032 Version: 8
Gällande from 02/04/2025
Handläggare: Veronica Winblom
Fastställare: Veronica Winblom
 

Dödsfall

När man får vetskap om att en medarbetare avlidit så måste en process starta direkt så att löneutbetalning upphör, pensionsutredning startar och kontakt sker med myndighet angående efterlevandeskyddet i vårt tjänstepensionsavtal och vår tjänstegrupplivförsäkring TGL-KL .

Chef eller personaladministratör rapporterar omgående dödsfallet till pensionsenheten, Intraservice och registrerar personen som avliden i lönesystemet. Sista anställningsdag = datum för dödsfallet.

Pensionsenheten på Intraservice gör en pensionsutredning, skickar förfrågan till arbetsgivaren om sista arbetade dag och kontaktar KPA angående ovanstående avtalsförsäkringar. Se bifogad länk - Efterlevandepension
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Länk till avsnitt på Digitala navet om efterlevandepension - Skydd för familjen









2025-02-04 09:31:59
2025-02-04 09:31:36
Veronica Winblom/Educ/GBGStad
Veronica Winblom/Educ/GBGStad
Publicerad
Ändrad