Verksamhetshandbok Grundskola
Grundskola
Personal
Arbetsmiljö och hälsa / Arbetsmiljöarbete
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter - Anvisning
N60900080 Version: 7
Gällande from 06/09/2022
Handläggare: Anna Björck Sandersson, Anna West, Karin von Brömssen
Fastställare: Kristin Perem
 

Fördelning av arbetsmiljöuppgifter

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) ska arbetsgivaren fördela arbetsmiljöuppgifterna på ett lämpligt sätt i organisationen. De uppgifter som avses är de som ingår i arbetet med att förebygga risker och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Det är lämpligt att fördela uppgifterna så att chefer och andra får till uppgift att sköta arbetsmiljöfrågor som hänger nära samman med deras övriga arbete. Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt vem som gör vad så att inga arbetsmiljöuppgifter faller mellan stolarna eller glöms bort.

Tänk även på att ersättare ska utses vid ordinarie chefs frånvaro. Ersättare kan endast utgöras av överordnad chef eller chef på samma organisatoriska nivå.

Fullmäktige är högsta företrädare för arbetsgivaren inom Göteborgs stad, men arbetsmiljöuppgifterna är fördelade till respektive nämnd. Nämnderna har därefter fördelat dem vidare till förvaltningen. Inom respektive förvaltning sker vidare uppgiftsfördelning på det sätt som är lämpligt och praktiskt.

Uppgiftsfördelning ska åtföljas av tillräckliga beslutsbefogenheter, tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler och personal, och tillräcklig kompetens. Varje chef får vid mottagandet en genomgång av uppgiftsfördelningen, från överordnad chef. Den som inte kan utföra sina arbetsmiljöuppgifter på ett sätt som säkerställer en god arbetsmiljö, ska returnera uppgiften uppåt i organisationen. För att det ska bli tydligt är det viktigt att returneringen av arbetsmiljöuppgifter sker skriftligt.

Grundläggande arbetsmiljöutbildning hittar du i utbildningsportalen. Sök på GAM.

Nedan finner du blanketter för delegering respektive returnering av arbetsmiljöuppgifter. Notera att det är olika blanketter för delegering beroende på vilken chefsnivå det gäller.

Observera att två exemplar ska undertecknas. Den mottagande chefen behåller ett exemplar. Den fördelande chefens exemplar scannas, skickas till HR, läggs upp i mappen Uppgiftsfördelning arbetsmiljö i Sharepoint. Originalet läggs sedan i mottagande chefs personalakt.

Gällande blanketterna Uppgiftsfördelning till idrotts-, slöjd-, och kemilärare sparas de på skolan.

Delegeringarna ses enligt grundskoleförvaltningens arbetsmiljöårshjul över årligen eller när det kommer en ny chef/nyckelperson.

Vid frågor kontaktar du ditt HR-stöd



Mall uppgiftsfördelning nämnd till förvaltningsdirektör.docx (72 KB)
Mall uppgiftsfördelning förvaltningsdirektör till utbildningschef, avdelningschef.docx (74 KB)
Mall uppgiftsfördelning utbildningschef, avdelningschef till rektor, enhetschef, verksamhetschef.doc (72 KB)
Mall uppgiftsfördelning rektor till biträdande rektor.docx (73 KB)
Uppgiftsfördelning idrottslärare.docx (84 KB)
Uppgiftsfördelning kemilärare.docx (84 KB)
Uppgiftsfördelning slöjdlärare.docx (72 KB)
Göteborg stads rutin - uppgiftsfördelning.docx (454 KB)


2022-06-09 02:00:34
2022-06-08 10:00:51
2022-06-08 10:00:15
2022-06-08 09:59:10
2022-06-08 09:57:30
2022-06-08 09:56:04
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Frida Norrman/Grundskola/GBGStad
Frida Norrman/Grundskola/GBGStad
Frida Norrman/Grundskola/GBGStad
Frida Norrman/Grundskola/GBGStad
Frida Norrman/Grundskola/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad

Tidigare handläggare: Frida Norrman/Grundskola/GBGStad