Här hittar du underlag för att förutse konsekvenser inför ändring i versamheten som inte utgör del av den dagliga, löpande verksamheten.
Arbetsgivaren är den som har huvudansvaret för arbetsmiljön. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete beskriver hur arbetsgivaren ska gå tillväga för att uppfylla sitt ansvar.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär att arbetsgivaren arbetar förebyggande, något som ger ökad hälsa och säkerhet och spar pengar i organisationen. Att ta reda på vilka arbetsmiljörisker en förändring i verksamheten kan innebära är lönsamt genom att riskerna kan åtgärdas i tid. När riskerna är kända och dessa risker förebyggs i implementeringen finns goda förutsättningar att genomföra en framgångsrik förändring av verksamheten. Riskbedömningen ska utgå från den planerade ändringen och genomföras innan ändringen genomförs samt avse tiden efter genomförd förändring.
De ändringar som föreskrifterna avser är exempelvis personalförändringar, nya arbetstider och arbetsmetoder, andra organisationsförändringar, om- och nybyggnation samt ny maskinell utrustning. Det handlar om ändringar som inte utgör del av den dagliga, löpande verksamheten.
Nedan finner ni stödmaterial i ert arbete med att risk- och konsekvensbedöma en förändring i verksamheten.
2023-04-18 02:00:13
2023-04-11 14:51:39
2023-04-11 14:50:59
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Anna West/Grundskola/GBGStad
Anna West/Grundskola/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad