Verksamhetshandbok Grundskola
Grundskola
Utbildning
Särskilt stöd
Utredning av en elevs behov av särskilt stöd - Stödmaterial
N60900130 Version: 9
Gällande from 06/25/2024
Handläggare: Monika Mattsson, Pernille Paulsrud van Raalte
Fastställare: Annika Hellström
 

Utredning av en elevs behov av särskilt stöd


Utredning av en elevs behov av särskilt stöd

På denna sida finns blanketter kring utredning av elevs behov av särskilt stöd samt beslut om åtgärdsprogram (ÅP) skall upprättas eller inte.

De särskilda rektorsbesluten om enskild undervisning, anpassad studiegång samt placering i särskild undervisningsgrupp finns under Styrande dokument - Rektors beslut avseende särskilt stöd och kan laddas upp i elevens ärende i Vklass.

Stödmaterial

Här hittar du stödfrågor/text till varje rubrik i Utredning av elevs behov av särskilt stöd.

Andra gjorda utredningar
Ange om det gjorts psykologisk, sociala eller medicinska utredningar. Om så är fallet ange:

      - vem/vilka genomförde utredningen?
      - vilken/vilka befattningar har de som genomför utredningen?
      - Vilket datum genomfördes dessa?

Om en utredning är genomförd bör en sammanfattande bedömning och rekommendationer bifogas.

Kartläggning
Kartläggningen ska utredas på skol-grupp- och individnivå. Beskrivningen ska vara saklig och inte innehålla värdeladdade ord eller beskriva personliga egenskaper.

Arbetsgång kartläggning:

A)
Vad beskriver elev och vårdnadshavare?
I dialog med eleven anpassar läraren frågeställningar utifrån elevens ålder och mognad för att få elevens beskrivning. Det är angeläget att få förståelse för hur eleven uppfattar:

      - sitt lärande
      - vad eleven upplever som ansträngande i undervisningen i olika ämnen
      - om eleven själv har tankar om anpassningar som skulle kunna fungera

Den som gör utredningen kan också behöva belysa olika situationer och lärmiljöer

B) Vad kan påverka på skol- och gruppnivå?

Frågeställningar:
- Hur ser gruppens sammansättning ut och hur påverkas eleven av detta?
- Hur är klimatet och bemötandet i gruppen?
- Hur tydlig är verksamheten vad gäller struktur rutiner och regler?
- Hur fungerar övergångar när lektioner och aktiviteter inleds och avslutas?
- Hur påverkas eleven av olika pedagogiska metoder och arbetssätt?
- Hur påverkas eleven av valet arbetsmaterial och tidslängden på arbetsuppgifter?
- Vilka faktorer påverkar eleven på rasterna?
- Hur ser resursfördelningen ut i olika skolsituationer?
- Vilka samarbetsformer finns mellan olika verksamheter inom skolan?
- Vilka lokalmässiga förutsättningar finns, t.ex. grupprum?

C)
Individnivå – Hur ser elevens kunskapsutveckling ut?

Frågeställningar:
      - Vilka förmågor är välutvecklade och hur visar det sig?
      - Vilka förmågor är mindre utvecklade och hur visar det sig?
      - Vilka kunskapskrav och delar av kunskapskrav har redan nåtts respektive är eleven på väg att nå?
      - Vilka kunskapskrav befaras eleven ha svårt att uppnå?
      - Vilka situationer i lärmiljön fungerar särskilt väl för eleven? Hur visar det sig?
      - Vilka situationer i lärmiljön är problematiska för eleven. Hur visar de sig?
Analys av kartläggningen

Arbetsgång i analysarbetet:

      A) Gemensam analys
      - De som deltagit i kartläggningen gör en gemensam analys genom att diskutera hur skolan kan utforma och anpassa lärmiljöerna.
      - Det centrala är att förstå vad som förbättrar elevens förutsättningar för att tydliggöra elevens behov.
      - I denna fas av analysarbetet inte riktat in sig på några konkreta lösningar hur elevens behov ska tillgodoses

      B) Utredaren tydliggör elevens behov
      - Vad kan förbättra elevens förutsättningar i olika lärmiljöer?
      - Samtliga stödbehov belyses både de som bedöms som extra anpassningar inom ramen för ordinarie undervisning samt det som bedöms som särskilt stöd.
      - Om eleven är i behov av särskilt stöd gör en bedömning av vilket särskilt stöd som behövs samt i vilken omfattning.

      C) Slutsats
      Rektor eller den person som rektor delegerat beslutsrätt angående åtgärdsprogram gör en bedömning om eleven är i behov av särskilt stöd eller inte. Om beslutet mynnar ut i ett stödbehov beslut om åtgärdsprogram upprättas samt att det beslutade stödet ges.

      Rektor får inte delegera beslut om stödet innebär:
      - stöd i annan elevgrupp eller enskilt
      - stöd i särskild undervisningsgrupp
      - anpassad studiegång

Blankett - Utredning av en elevs behov av särskilt stöd.docx (18 KB)
Stödmaterial - Utredning av en elevs behov av särskilt stöd.docx (68 KB)
Konsultationsblankett särskilt stöd UO.docx (58 KB)


2024-06-25 15:33:12
2024-06-25 15:32:33
Malin Thorson/Grundskola/GBGStad
Malin Thorson/Grundskola/GBGStad
Publicerad
Ändrad

Tidigare fastställare: Malin Thorson/Grundskola/GBGStad