Verksamhetshandbok
Funktionsstöd
Personal
Arbetsmiljö och hälsa
Riskbedömning inför ändringar i verksamheten - Rutin
N161A00061 Version: 7
Gällande from 05/23/2024
Handläggare: Elin Palmlin, Susanne Kronfeldt
Fastställare: Henrik Filipsson
 

Riskbedömning inför ändringar i verksamheten

Inför en ändring i verksamheten är arbetsgivaren skyldig att genomföra en riskbedömning. En avvägning måste ske mellan vad som är normala anpassningar av organisation eller verksamhet och vad som är ändringar som kan medföra förändrad arbetssituation eller arbetsmiljö för medarbetarna. Exempel på sådana ändringar kan vara neddragning av personal, förändrade arbetstider, ombyggnad, nybyggnation, ny utrustning, nya kemiska ämnen, nya hjälpmedel i arbetet, ny typ av brukare.

Riskbedömning görs av ansvarig chef och berörda medarbetare i samverkan med aktuellt skyddsombud. Det är viktigt att inom ramen för samverkansgrupp (lokal samverkansgrupp (LSG) och förvaltningens samverkansgrupp (FSG) ha en dialog om vad som är ändring i verksamheten och därmed kräver riskbedömning samt när riskbedömningen ska genomföras.

Nedan finner du den mall för riskbedömning som ska användas i förvaltningen för funktionsstöd. Mallen har både fokus på ev risker men vill även uppmärksammar det positiva som en förändring kan föra med sig.



ABCD vid förändring av verksamhet.docx (180 KB)


2024-05-23 02:01:43
2024-05-15 13:48:22
2024-05-15 13:48:10
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Susanne Kronfeldt/Funktionsstod/GBGStad
Susanne Kronfeldt/Funktionsstod/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad