Verksamhetshandbok
Funktionsstöd
Personal
Arbetsmiljö och hälsa
Fördelning av arbetsmiljöuppgift - Stödmaterial (Stödjande dokument)
N161A00386 Version: 1
Gällande from 10/23/2024
Handläggare: Björn Sundin
Fastställare: Pierre Dikanda
 

Fördelning av arbetsmiljöuppgift

Nämnden för Funktionsstöd är i egenskap av arbetsgivare huvudansvarig för förvaltningens arbetsmiljö.

Arbetsmiljöansvaret kan inte delegeras men nämnden fördelar arbetsmiljöarbetsuppgifter till förvaltningsdirektör som i sin tur fördelar arbetsmiljöarbetsuppgifter till avdelningschef. Avdelningschef fördelar vidare arbetsmiljöarbetsuppgifter till verksamhetschef som i sin tur kan fördela vidare till enhetschef.

Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt vem som gör vad och genom en skriftlig bekräftelse tydliggörs detta.
För att som chef ta emot en uppgiftsfördelning krävs kunskap och kompetens inom arbetsmiljö. En nyrekryterad chef behöver därför antingen ha tidigare erfarenhet och utbildning inom arbetsmiljöområdet, eller ha genomgått Göteborgs Stads grundläggande arbetsmiljöutbildning (GAM) för att kunna skriva under uppgiftsfördelningen.

Om den nyrekryterade chefen inte har genomfört GAM ska följande utbildningar genomföras:
• GAM dag 1 och 2
• Förvaltningens arbetsmiljöutbildning (GAM dag 3)

Chefer med tidigare erfarenhet och utbildning som motsvarar GAM genomför istället:
• "GAM Repetition för chefer" – en endagsutbildning för chefer med tidigare erfarenhet
• Förvaltningens arbetsmiljöutbildning (GAM dag 3)

Nyrekryterade chefer från andra förvaltningar eller bolag som redan har genomfört GAM deltar i:
• Förvaltningens arbetsmiljöutbildning (GAM dag 3)

Om den nyrekryterade chefen inte bedöms ha tillräcklig erfarenhet eller utbildning inom arbetsmiljöområdet sedan tidigare, är det viktigt att ha ett möte om vilket stöd nyrekryterad chef kan behöva i dessa delar. I dialogen om stöd kan ni även kontakta HR-specialist som kan vara behjälplig i stödet och det fortsatta arbetet.

Om det skulle uppstå en situation där ansvarig inte kan utföra arbetsmiljöuppgifterna på ett sätt som säkerställer en god arbetsmiljö ska detta i första hand meddela det uppåt i organisationen. Det kan handla om behov av större beslutsbefogenheter, mer tid, ekonomiska resurser eller ytterligare kunskaper på något område. Om det inte hjälper skall uppgiften returneras. För detta ändamål finns en blankett.

Varje blankett upprättas i 2 exemplar där fördelande chef behåller ett exemplar och chef som skriver på fördelningen behåller ett exemplar. Arbetsgivarens exemplar av fördelningen skickas med internpost till HR-arkivet, Selma Lagerlöfs torg 2. Blanketten läggs av HR i berörd medarbetares personalakt. En kopia kommer även läggas upp i I-katalogen "HR Arbetsmiljöansvar" så det även ska gå att komma åt uppgiftsfördelningarna digitalt.
Nedan hittar du blanketter för fördelning av arbetsmiljöuppgifter på samtliga nivåer.



AC till EC uppgiftsfördelning.pdf (260 KB)
AC till VC uppgiftsfördelning.pdf (275 KB)
FD till AC uppgiftsfördelning.pdf (208 KB)
VC till EC Uppgiftsfördelning.pdf (258 KB)


2024-10-25 02:01:27
2024-10-24 17:58:13
2024-10-24 15:05:10
2024-10-24 11:24:31
2024-10-24 11:24:07
2024-10-23 22:11:35
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Pierre Dikanda/Funktionsstod/GBGStad
Björn Sundin/Funktionsstod/GBGStad
Björn Sundin/Funktionsstod/GBGStad
Björn Sundin/Funktionsstod/GBGStad
Björn Sundin/Funktionsstod/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad