Verksamhetshandbok
Funktionsstöd
Personal
Att vara anställd / Tystnadsplikt och sekretess
Tystnadsplikt och sekretess - Anvisning
N161A00175 Version: 4
Gällande from 04/23/2024
Handläggare: Anna Milenfeldt
Fastställare: Henrik Filipsson
 

Tystnadsplikt och sekretess

Dokumentet innehåller information om vad som gäller kring tystnadsplikt och sekretess inom de fyra socialförvaltningarna, Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen (ÄVO) och Förvaltningen för funktionsstöd (FFS).
Du som i egenskap av anställd eller som förtroendevald eller på annat sätt, deltar i nämndernas verksamhet är skyldig att känna till och följa offentlighets- och sekretesslagens (OSL) bestämmelser om tystnadsplikt och handlingssekretess. Det är särskilt viktigt att känna till de sekretessregler som gäller till skydd för personer som kommer i kontakt med verksamheten ute i våra förvaltningar.

Varje nämnd med förvaltning är en myndighet i tryckfrihetsförordningens mening. Uppgifter som lämnas över från en nämnd till en annan nämnd förutsätter därför att frågan om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter prövas enligt OSL.

Inom en nämnd bedrivs en integrerad verksamhet som utifrån OSL:s synpunkt kan utgöra skilda verksamhetsgrenar. Lämnande av uppgifter från en sådan verksamhetsgren till en annan verksamhetsgren inom samma nämnd kräver därför ibland att en sekretessprövning sker.

Denna information är avsedd att vara till vägledning såväl när uppgift ska lämnas till någon utanför nämnden som när uppgift ska lämnas inom nämnden till någon utanför verksamhetsområdet där uppgiften finns.

Innehållet är uppdaterat till den lagstiftning som gäller i december 2021.



Information om tystnadsplikt och sekretess.pdf (251 KB)


2024-04-23 02:01:17
2024-04-22 15:59:19
2024-04-22 15:59:14
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Henrik Filipsson/Funktionsstod/GBGStad
Henrik Filipsson/Funktionsstod/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad