Verksamhetshandbok
Funktionsstöd
Personal
Arbetsmiljö och hälsa
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete - Rutin
N161A00336 Version: 2
Gällande from 05/16/2024
Handläggare: Elin Palmlin, Susanne Kronfeldt
Fastställare: Pierre Dikanda
 

Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljölagen och föreskriften om Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) reglerar arbetsgivarens skyldighet att systematiskt arbeta för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Det innebär att varje chef ansvarar för att arbeta med systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete och ska tillsammans med skyddsombud och övriga medarbetare undersöka, genomföra och följa upp sin verksamhet. Det systematiska hälso- och arbetsmiljöarbetet ska ingå som en naturlig del i verksamheten.

Arbetsmiljörond är ett verktyg i det systematiska hälso- och arbetsmiljöarbetet och ska genomföras två gånger per år. Chef genomför arbetsmiljöronden tillsammans med skyddsombud och medarbetare. Chefer är också medarbetare. Arbetsmiljöronden genomförs under januari-april för att sedan följas upp i september-oktober i skyddskommitté. Syftet med arbetsmiljöronden är att fånga upp de frågor som inte tagits om hand under året i det löpande arbetet. Vid arbetsmiljöronden ska fysiska, digitala, organisatoriska, sociala och hälsofrämjande aspekter beaktas.

Arbetsmiljöronden och dess uppföljning ska dokumenteras i Stratsys i rapporten "Handlingsplan systematiskt arbetsmiljöarbete".

Chefer är också medarbetare och har en egen rapport i Stratsys.

Hur arbete ska genomföras beskrivs i dokumentet nedan ”Förvaltningen för funktionsstöds rutin för det systematiska hälso- och arbetsmiljöarbetet”
Till stöd för arbetet med Aktiva åtgärder finns Stödmaterialet Aktiva åtgärder PPT för APT

Finns det ett resultat från medarbetarenkäten bör det användas som underlag för att undersöka arbetsmiljön. Om enheten inte har ett resultat eller är i behov av komplettering återfinns förslag på checklistor nedan samt länkar till Sunt arbetslivs dialogfrågor och deras checklistor. Enheterna väljer de checklistor som ringar in de behov som finns i verksamheten.

Vår arbetsmiljö (suntarbetsliv.se)

Skyddsronder och checklistor - Suntarbetsliv



FFS anvisning systematiskt hälso- och arbetamiljöarbete.pdf (305 KB)
Checklista belastningsergonomi.pdf (702 KB)
Checklista_Fysisk-arbetsmiljo.pdf (1801 KB)
Checklista för chefens arbetsmiljö.pdf (90 KB)
Dialogfrågor utifrån chefers arbetsmiljö.pdf (119 KB)
Stödmaterial Aktiva åtgärder för APT.pdf (285 KB)
Checklista Stödfunktioner Administration.pdf (128 KB)


2024-05-16 02:01:32
2024-05-15 13:46:35
2024-05-15 13:44:44
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Susanne Kronfeldt/Funktionsstod/GBGStad
Susanne Kronfeldt/Funktionsstod/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad