Rutin frisk på jobbet.
Sjukfrånvaro är ett problem såväl för den enskilde som för verksamheten, ekonomiskt och organisatoriskt. Ohälsotalen i Göteborgs stad är högre än jämförbara städer. Sjukfrånvaron behöver därmed minska. Ett målområde är att ”Vi har ett hållbart arbetsliv där verksamhet och hälsa utvecklas”. Vi behöver förbättra och förenkla arbetsmiljöarbetet för att främja hälsa och förebygga och rehabilitera ohälsa.
Förvaltningens rutin för ”Frisk på jobbet” bidrar med kunskap, metoder och verktyg för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Rutinen beskriver hur verksamheterna ska arbeta för att behålla eller öka hälsa, förebygga ohälsa samt bedriva en effektiv rehabilitering för att underlätta återgång i arbete. Verktyget ska användas på individ-, grupp- och organisations-nivå.
Mål med rutinen är att öka hälsa och minska ohälsa på arbetsplatsen genom att:
· erbjuda arbetsplatser där människor trivs, vill arbeta och är delaktiga
· förebygga ohälsa genom hälsosamtal och rådgivning för att förbättra sin hälsa eller komma igång med livsstilsförändring
· åtgärda ohälsa med tidiga insatser
· ha tydlig rutin för sjukanmälan
· underlätta återgång i arbete efter sjukskrivning
Detta styrande dokument innehåller:
Vid frågor hänvisas du till HR avdelningen.