Hur gör man för att återrapportera delegationsbeslut?
Alla beslut som finns förtecknade i delegationsordningen ska anmälas om inget annat anges i kolumnen "anmärkning". Du kan anmäla på två sätt:
1. Du fyller i blanketten nedan och mejlar den till funktionsstod@funktionsstod.goteborg.se.
2. Du fyller i formsenkäten vars länk finns nedan.
Beslutet anmäls sedan till nästkommande nämndsammanträde.
Beslutet ska också diarieföras. Du behöver inte bevara beslutet i pappersform när det är diariefört.
Använd blanketten nedan eller fyll i formsenkäten: https://forms.office.com/r/LJWxqLki9g
Anmälan av delegationsbeslut - blankett.docx
Varför måste vi återrapportera delegationsbeslut?
Delegationsbeslut ska enligt 6 kap. 40 § kommunallagen anmälas till nämnden. Nämnden har enligt 6 kap 37 § kommunallagen delegerat sin beslutanderätt. Att nämnden överlåtit sin beslutanderätt i vissa ärenden har två syften, dels att avlasta nämnden i rutinärenden, dels för att möjliggöra en mer effektiv kommunal förvaltning. Denna typ av delegation är alltså ett förtroendeuppdrag från politiken till tjänstemannasidan. Har man gett ett sådant förtroendeuppdrag vill man också följa upp hur det sköts. För vissa beslut börjar överklagandetiden löpa från det att beslutet är återrapporterat till nämnden, vilket kan vara viktigt att känna till. I nämnden för funktionsstöds delegationsordning finns alla delegationsbeslut redovisade. Den anger vilken som är den lägsta beslutsnivån för olika typer av beslut.
Här hittar du delegationsordningen
Här nedan hittar du en ppt för snabb genomgång av frågan.