Verksamhetshandbok
Funktionsstöd
Personal
Lön och förmåner / Lönebildning
Lönetillägg - Riktlinjer
N161A00277 Version: 1
Gällande from 08/18/2023
Handläggare: Annie Jonassen
Fastställare: Pierre Dikanda
 

Lönetillägg


Lönetillägg

Huvudprincipen är att inga lönetillägg ska förekomma

Här kan du läsa mer om varför det är så och vad du som chef ska göra om ett behov av lönetillägg uppstår.

I enlighet med kollektivavtalet Allmänna bestämmelser (§6 Mom.1) är vi som arbetstagare skyldiga att vikariera för annan arbetstagare hos arbetsgivaren och därvid helt eller delvis utföra även egna arbetsuppgifter. Vi är också skyldiga att byta schema eller förskjuta arbetstiden, att arbeta utöver fastställd arbetstid samt att fullgöra jour och beredskap. Det sker inom ramen för anställningen och ingen extra ersättning utgår. Det innebär att arbetsgivaren vid kortare insatser kan beordra arbetstagare att utföra uppgifter utöver sina egna utan att detta skall generera något lönetillägg.

Lönen regleras vid löneöversyn och då tas hänsyn till de insatser och prestationer som gjorts under året.

Innan eventuellt lönetillägg

Innan samråd angående eventuellt lönetillägg skall du som chef först undersöka om det går att tillgodose behovet med befintliga resurser. Överväg om det är möjligt att omfördela arbetsuppgifter eller se över arbetssätt och metoder.

Undantag

Undantag är om förändringen av uppdraget under en period mellan två till sex månader blir omfattande när det gäller ökad svårighetsgrad och kraftigt utökat ansvar. Kraftigt utökat ansvar bör användas till uppgifter som temporärt ligger utanför arbetsskyldigheten.

Nylönesättning under vikariat

Om medarbetare under en period upp till 6 månader vikarierar för annan medarbetare och inte fullgör sin egen tjänst ska denna vara tjänstledig från sin ordinarie anställning och i stället anställas tidsbegränsat på det tillfälliga uppdraget, med separat lönesättning kopplat till det uppdraget.

Behov över 6 månader

Om behov överstiger 6 månader ska tjänsten utannonseras enligt Göteborgs stads regler för rekrytering.

Stäm av med HR-lön

Om behov av lönetillägg ändå skulle uppstå ska avstämning ske med HR-specialist på HR lön innan diskussion med berörd medarbetare påbörjas.

För att undvika missförstånd ska både chef och medarbetare skriva på underlaget om lönetillägg.
Påskrivet underlag skickas till HR-specialist som kontrollerar och skickar till HR-administratör för registrering och bevakningsdatum i Personec samt arkivering. Chef ska också göra en anteckning i Personec om orsaken till lönetillägget.

Observera! Om lönetillägget skall fortlöpa efter bevakningsdatum ska ett nytt underlag skickas in med samma process som ovan.


Lönetillägg Mall FFS.pdf (35 KB)


2023-08-19 02:01:31
2023-08-18 14:09:41
2023-08-18 11:41:58
2023-08-18 11:41:10
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Pierre Dikanda/Funktionsstod/GBGStad
Annie Jonassen/Funktionsstod/GBGStad
Annie Jonassen/Funktionsstod/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad