Från och med den 1 mars 2022 finns en gemensam rutin för kommunala kontrakt.
Rutinens syfte
Rutinens syfte är att öka rättssäkerhet och likabehandling. Syftet är även att underlätta handläggning och genomförande av insatsen samt att stärka samverkan mellan socialförvaltningarna och exploateringsförvaltningen. Rutinen syftar också till att tillgodose de förbättringsförslag gällande hantering av störningar, misskötsel och avhysningar som framförts av berörda fastighetsägare.
För vem gäller rutinen?
Rutinen gäller för socialförvaltningarna med ansvar för individ- och familjeomsorg och exploateringsförvaltningen
Rutinens innehåll
Rutinen innebär ett tydliggörande av:
- Handläggningsprocessen och att förtur till bostadsanskaffning är ett bistånd enligt 4:1 – kriterierna för rätten till bistånd till boende
ska vara uppfyllda för att remiss om kommunalt kontrakt ska kunna skickas.
- Kriterierna för förtur
- Parternas roller och ansvar
- Utredningsprocessen
- Beslut
- Hantering av obetalda hyror och störningar
Stödet består av fyra delar:
- Rutin
- Checklista för handläggning och uppföljning
- Gemensamma mallar
- Powerpointpresentation
Förändringar i Treserva
Från och med den 1 mars 2022 hittar du en ny beslutsformulering och en mall för beslutsmeddelande i Treserva.
För mer information och stöd i hanteringen, se lathund i datorhjälpen.
2024-10-30 02:00:32
2024-09-05 16:56:06
2024-09-05 15:56:36
2024-09-05 15:55:47
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad