Från och med 1 april 2021 finns stödnivåer inom insatserna kortsiktigt och långsiktigt boende. Detta gäller både inom avdelning Boende och hemlöshet, SF Sydväst (egen regi) och för externa leverantörer med ramavtal för insatsen socialt boende med stöd.
Stödnivåerna avser omfattningen på det individuella stöd (direkt brukartid) som den enskilde har behov av kopplat till sitt boende. Stödnivåerna är flexibla och syftar till att den enskilde ska kunna bo kvar i samma boende oavsett om dennes stödbehov ökar eller minskar under boendetiden. Det är handläggande socialsekreterare som ansvarar för att göra bedömningen av stödnivå men boendepersonalens bedömning av den enskildes behov ska vägas in i bedömningen.
Samtliga stödnivåer kan vara aktuella under hela placeringstiden. Den enskilde kan således inleda sin placering med stödnivå 4 likväl som med stödnivå 1.
Samtliga stödnivåer kan ge referenstid under förutsättning att den enskilde har ett hyresavtal och följer hyreslagen (betalar sin hyra, inga störningar samt sköter om sin lägenhet). Referenstiden inleds när den enskilde tecknat andrahandsavtal och självständigt betalar sin hyra.
Stöddokumentet innehåller ett bedömningsstöd och en beskrivning av processen för hantering av stödnivåer. Stöddokumentet är uppdaterat efter den uppföljning som genomfördes i berörda verksamheter våren 2022.
Syftet med dokumentet
Bilagor:
· Stöddokument för hantering av stödnivåer i socialt boende med stöd
2024-08-21 02:00:35
2024-08-20 14:29:29
2024-08-20 14:28:39
2024-08-20 14:28:25
2024-08-20 14:25:05
2024-08-20 13:21:13
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Karin Jämting/SocialHisingen/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad