Bakgrund
Stadens socialförvaltningar har i Kommunfullmäktiges budget för 2021 fått i uppdrag att automatisera handläggningen av återansökningar av ekonomiskt bistånd så långt det är möjligt. Syftet är att stadens socialsekreterare ska få möjlighet att lägga större del av sin arbetstid på att stötta personer ut i egenförsörjning och mindre tid på administration.
Kontroll av återansökningar behöver ske för att säkerställa att bistånd utgår med rätt belopp. Som stöd finns denna kontrollplan samt tillhörande rutiner. Löpande kontroll av återansökningar sker genom avstämning mot beräkningsmall som fungerar som en individuell kontrollplan. Kontroll av återansökningar sker även genom stickprov. Återansökningar väljs ut för kontroll utifrån de premisser som framgår i denna instruktion.
Efter att kontrollplanen antagits har rutiner tagits fram för olika områden som berör arbetet. Dessa rutiner och medföljande stöddokument samlas även här.
Vem omfattas av instruktionen, rutiner och stöddokument
Nedanstående instruktion, rutiner och stöddokument gäller för de enheter inom Göteborgs stads fyra socialförvaltningar som handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd.
2024-02-20 02:00:31
2024-02-16 14:20:36
2024-02-16 14:20:12
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Tidigare fastställare: Stina W Björstedt/SocialSydvast/GBGStad