Rutinens syfte är att socialförvaltningarna ska ha en gemensam hantering vid underrättelse till Skatteverket vid antagande om felaktig eller ofullständig folkbokföring och därmed bidra till en ökad likabehandling i staden.
Bakgrund
Från den 18 juni 2021 gäller en bestämmelse i 32 c § folkbokföringslagen (1991:481) om skyldighet för myndigheter att underrätta Skatteverket om det kan antas att en uppgift i folkbokföringen om en person som är eller har varit folkbokförd är oriktig eller ofullständig.
Bestämmelsen gäller fler myndigheter än vad som har gällt enligt motsvarande äldre bestämmelse i folkbokföringsförordningen, såsom myndigheter i landets regioner och socialtjänsten. Bestämmelsen avser även fler uppgifter än tidigare.
Vilka verksamheter omfattas av rutinen?
Rutinen gäller tillsvidare för berörda enheter inom samtliga socialförvaltningarna med ansvar för individ- och familjeomsorg. Rutinen har fastställts i avdelningschefsnätverket för vuxen/försörjningsstöd samt avdelningschefsnätverket barn och unga.
2024-11-19 02:00:54
2024-11-18 10:19:42
2024-11-18 10:18:59
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad