Rutinens syfte är att socialförvaltningarna ska ha en gemensam hantering vid underrättelse till Skatteverket vid antagande om felaktig eller ofullständig folkbokföring och därmed bidra till en ökad likabehandling i staden.
Bakgrund
Från den 18 juni 2021 gäller en bestämmelse i 32 c § folkbokföringslagen (1991:481) om skyldighet för myndigheter att underrätta Skatteverket om det kan antas att en uppgift i folkbokföringen om en person som är eller har varit folkbokförd är oriktig eller ofullständig.
Den nya bestämmelsen gäller fler myndigheter än vad som har gällt enligt motsvarande äldre bestämmelse i folkbokföringsförordningen, såsom myndigheter i landets regioner och socialtjänsten. Den nya bestämmelsen avser även fler uppgifter än tidigare.
Vilka verksamheter omfattas av rutinen?
Rutinen gäller tillsvidare för berörda enheter inom samtliga socialförvaltningarna med ansvar för individ- och familjeomsorg. Rutinen har fastställts i avdelningschefsnätverket för vuxen/försörjningsstöd samt avdelningschefsnätverket barn och unga.
2023-12-05 02:00:17
2023-12-04 10:52:51
2023-12-04 10:52:12
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Fredrik Jansson/SocialHisingen/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad