Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Personal
Rekrytering och introduktion
Tredjelandsmedborgare - Stödmaterial (stödjande dokument)
N160A00190 Version: 13
Gällande from 07/04/2025
Handläggare: Linda Heldebring
Fastställare: Linus Persson
 

Tredjelandsmedborgare

Det är ditt ansvar som chef att kontrollera att den person du vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige innan anställning sker. Anställning av tredjelandsmedborgare ska dokumenteras i Personec, anmälas till Skatteverket och i vissa fall även till Migrationsverket.

Är du osäker på något kring en person eller anställning som rör tredjelandsmedborgare ska du alltid kontakta Migrationsverket.

Till din hjälp har du nedan dokument.

  • Checklistan hjälper dig genom stegen vid anställning och förlängning av tillstånd för tredjelandsmedborgare
  • Brev till medarbetare kan användas vid hävande av anställning exempelvis när medarbetare saknar arbetstillstånd
  • Rutinen är en kortare version av de steg du måste genomföra inför en anställning av tredjelandsmedborgare
  • I anvisningen kan du fördjupa dig och läsa om vad du som chef behöver göra i de olika fallen

Checklista vid anställning av tredjelandsmedborgare.pdf (122 KB)
Brev till medarbetare - Hävande av anställning.pdf (169 KB)
Rutin vid anställning tredjelandsmedborgare.docx (52 KB)
Anvisning anställning av tredjelandsmedborgare.pdf (289 KB)


2025-07-04 02:00:55
2025-07-03 10:53:16
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad

Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad