Det är ditt ansvar som chef att kontrollera att den person du vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige innan anställning sker. Anställning av tredjelandsmedborgare ska dokumenteras i Personec, anmälas till Skatteverket och i vissa fall även till Migrationsverket.
Är du osäker på något kring en person eller anställning som rör tredjelandsmedborgare ska du alltid kontakta Migrationsverket.
Till din hjälp har du nedan dokument.
- Checklistan hjälper dig genom stegen vid anställning och förlängning av tillstånd för tredjelandsmedborgare
- Brev till medarbetare kan användas vid hävande av anställning exempelvis när medarbetare saknar arbetstillstånd
- Rutinen är en kortare version av de steg du måste genomföra inför en anställning av tredjelandsmedborgare
- I anvisningen kan du fördjupa dig och läsa om vad du som chef behöver göra i de olika fallen
2025-07-04 02:00:55
2025-07-03 10:53:16
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad