Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Personal
Rekrytering och introduktion
Tredjelandsmedborgare - Stödmaterial (stödjande dokument)
N160A00190 Version: 9
Gällande from 08/23/2024
Handläggare: Kristoffer Ljung
Fastställare: Linda 4 Andersson
 

Tredjelandsmedborgare

Det är ditt ansvar som chef att kontrollera att den person du vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige innan anställning sker. Anställning av tredjelandsmedborgare ska dokumenteras i Personec, anmälas till Skatteverket och i vissa fall även till Migrationsverket.

Är du osäker på något kring en person eller anställning som rör tredjelandsmedborgare ska du alltid kontakta Migrationsverket.

Till din hjälp har du nedan dokument.

  • I anvisningen kan du läsa mer om de olika tillstånden och vad du som chef behöver göra i de olika fallen
  • Rutinen är en kortare version av de steg du måste göra inför en anställning av tredjelandsmedborgare
  • Brev till medarbetare kan användas vid hävande av anställning exempelvis när medarbetare saknar arbetstillstånd

Anvisning anställning av tredjelands medborgare.pdf (484 KB)
Rutin vid anställning tredjelandsmedborgare.pdf (242 KB)
Brev till medarbetare - Hävande av anställning.pdf (33 KB)


2024-08-23 08:33:41
2024-08-23 08:28:20
2024-08-23 08:28:11
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad

Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad