Det är ditt ansvar som chef att kontrollera att den person du vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige innan anställning sker. Anställning av tredjelandsmedborgare ska dokumenteras i Personec, anmälas till Skatteverket och i vissa fall även till Migrationsverket.
Är du osäker på något kring en person eller anställning som rör tredjelandsmedborgare ska du alltid kontakta Migrationsverket.
Till din hjälp har du nedan dokument.
- I anvisningen kan du läsa mer om de olika tillstånden och vad du som chef behöver göra i de olika fallen
- Rutinen är en kortare version av de steg du måste göra inför en anställning av tredjelandsmedborgare
- Brev till medarbetare kan användas vid hävande av anställning exempelvis när medarbetare saknar arbetstillstånd
2024-08-23 08:33:41
2024-08-23 08:28:20
2024-08-23 08:28:11
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad