Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Personal
Arbetsmiljö och hälsa / Arbetsmiljö
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter - Anvisning
N160A00137 Version: 7
Gällande from 08/29/2024
Handläggare: Helene Johnsson, Kristoffer Ljung, Linda Heldebring
Fastställare: Linda 4 Andersson
 

Fördelning av arbetsmiljöuppgifter

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) ska arbetsgivaren fördela arbetsmiljöuppgifterna på ett lämpligt sätt i organisationen.
De uppgifter som avses är de som ingår i arbetet med att förebygga risker och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt
vem som gör vad så att inga arbetsmiljöuppgifter faller mellan stolarna eller glöms bort. Uppgiftsfördelning ska åtföljas av tillräckliga beslutsbefogenheter, tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler och personal samt tillräckliga kunskaper.


För att som ny chef ta emot en uppgiftsfördelning krävs att chef besitter kunskap och kompetens
inom arbetsmiljö. Nyrekryterad chef behöver antingen ha tidigare erfarenhet och utbildning inom arbetsmiljöområdet
eller ha genomgått Göteborgs stads grundläggande arbetsmiljöutbildning (GAM), för att få skriva under uppgiftsfördelningen.

Vid tillsättningen av ny chef bedömer överordnad chef vilka utbildningar inom arbetsmiljöområdet som den nytillsatta chefen behöver
genomgå för att kunna ta emot uppgiftsfördelningen och anmälan till utbildningarna sker direkt.

Om den nyrekryterade chefen inte bedöms ha tillräcklig erfarenhet eller utbildning inom arbetsmiljöområdet
sedan tidigare, är det viktigt att ha ett möte om vilket stöd nyrekryterad chef kan behöva i dessa delar.
I dialogen om stöd kan ni även kontakta HR-specialist som kan vara behjälplig i stödet och det fortsatta arbetet.

När en chef som har tilldelats uppgifter i arbetsmiljöarbetet bedömer att hen inte kan utföra sina arbetsmiljöuppgifter på ett sätt som
säkerställer en god arbetsmiljö, ska uppgifterna returneras uppåt i organisationen. För att det ska bli tydligt är det viktigt att returneringen
av arbetsmiljöuppgifter sker skriftligt.

Nedan finner du blanketter för delegering respektive returnering av arbetsmiljöuppgifter. Notera att det är olika blanketter för delegering beroende på vilken chefsnivå det gäller.

Uppgiftsfördelningen ska följas upp årligen vid utvecklingssamtal.
l



1 Fördelning arbetsmiljöuppgifter ÄVO Nämnd till FD.docx (28 KB)
2 Fördelning arbetsmiljöuppgifter ÄVO FD till AC.docx (66 KB)
3 Fördelning arbetsmiljöuppgifter ÄVO AC till VC.docx (66 KB)
Returnering arbetsmiljöuppgift.docx (51 KB)
4. Fördelning arbetsmiljöuppgifter ÄVO VC till EC.docx (66 KB)
5. Fördelning arbetsmiljöuppgifter ÄVO AC till EC.docx (74 KB)


2024-12-20 16:27:52
2024-08-29 02:00:21
2024-08-28 08:45:10
2024-08-28 08:44:23
Helene Johnsson/AldreVardOmsorg/GBGStad
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Helene Johnsson/AldreVardOmsorg/GBGStad
Helene Johnsson/AldreVardOmsorg/GBGStad
Ny version skapad
Publicerad
Ändrad
Ändrad