Friskvårdsbidraget kan nyttjas till skattefria motions- och friskvårdsaktiviteter såsom tex. styrketräning, simning, yoga, racketsporter, massage eller kostrådgivning.
Ansökan
Timavlönade som vill ansöka om friskvårdsbidrag fyller i ansökningsblanketten och bifogar originalkvitto, alternativt mejlar ett digitalt kvitto tillsammans med ansökningsblanketten till sin bemanningsenhet. Timavlönade som arbetar ute i någon verksamhet lämnar sin ansökningsblankett och originalkvitto till sin chef. På kvittot ska det framgå typ av aktivitet, företagets namn och organisationsnummer, inköpsdatum samt belopp. Kvittot ska vara daterat samma år som ansökan inkommer i eller i december året innan. Ansökningsblankett tillsammans med originalkvitto ska vara inkommen till bemanningsenheten eller till chef senast den 30/11.
Detta gäller
Beräkningsåret för friskvårdsbidrag är 1 december – 30 november, ca 250 arbetsdagar. En timavlönad medarbetare måste ha arbetat minst 25 % (63 dagar) under beräkningsåret, för att ha rätt till friskvårdsbidrag. Det är det totala antalet arbetade dagar inom Göteborgs Stad under beräkningsåret som räknas. Såväl arbetade dagar som timavlönad som månadsanställningar i alla förvaltningar. Maxbelopp för friskvård är 2500 kr per år. Endast timavlönade medarbetare som arbetat 250 dagar under beräkningsåret har rätt till 2500 kr i friskvårdsbidrag.
Räkna ut belopp
Räkneexempel för timavlönad som arbetat 100 dagar i Göteborgs Stad
100 / 250 x 100 = 40 %
40 % av 2500 kr = 2500 x 0.4 = 1000kr
Medarbetaren har rätt till 1000 kr i friskvårdsbidrag.
Utbetalning av friskvårdsbidrag
Det är endast lönekonsulter på Intraservice som har behörighet att lägga in friskvårdsbidrag för timavlönade i lönesystemet. För att timavlönade ska få sitt friskvårdsbidrag utbetalat ska en rättelse av lön skickas till Intraservice via serviceportalen.
Arbetsgång
Inkomna ansökningar
Respektive bemanningsenhet ansvarar för att ta hand om inkomna ansökningar via post och mejl för sin enhet. För timavlönade ute i verksamheterna ansvarar respektive chef för att ta hand om inkomna ansökningar.
Räkna fram belopp och skicka rättelse av lön
Antalet arbetade dagar tas fram i WinLas via månadsackarna. Räkna ihop alla LAS-dagar under beräkningsperioden 1 december - 30 november. Om antal arbetade dagar för november månad inte syns i WinLas, får dessa räknas manuellt via Time Care Pool. Addera sedan dagarna till dem som framgår i WinLas. För pensionärer syns antal arbetade dagar i WinLas under ”övrigt”. Följ sedan uträkningen enligt exemplet i rutinen (se ovan) och anteckna friskvårdsbeloppet längst ner på ansökningsblanketten. Skicka därefter en rättelse av lön till Intraservice via serviceportalen. I rättelsen ska den timavlönades personnummer anges samt vilket belopp som ska utbetalas. Tänk på att den timavlönade behöver ha en aktiv anställning för att Intraservice ska kunna betala ut friskvårdsbidraget. Rättelsen måste som senast inkomma till Intraservice innan Personec stänger för lönekörning i december månad.
Anteckning i Personec
När Intraservice återkopplat att rättelsen är gjord ska en anteckning läggas in i Personec. Välj rubriken friskvårdsbidrag och lägg in datum för den beräkningsperiod som utbetalningen avser. Tex. ”Avser perioden 2023-12-01 tom 2024-11-30.”
Arkivering
Kvittot ska häftas ihop med ansökningsblankett där uppgifter om den timavlönade och friskvårdsaktiviteten framgår. Blankett och kvitto ska sedan arkiveras och sparas i tio år.