Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Personal
Avsluta anställning
Uppsägningstid enligt LAS och AB - Stödmaterial (stödjande dokument)
N160A00191 Version: 5
Gällande from 03/18/2025
Handläggare: Maria Hennig, Nina Andersson
Fastställare: Heidi Ketola
 

Uppsägningstid enligt LAS och AB

Uppsägningstider regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS) och Allmänna bestämmelser (AB)

  • Tillsvidareanställd med en sammanhängande anställningstid om minst 12 månader vid uppsägningstillfället har 3 månaders uppsägningstid
  • Tillsvidareanställd som har en sammanhängande anställningstid mindre än 12 månader vid uppsägningstillfället har 1 månads uppsägningstid
    OBS! om man har haft en tidsbegränsad anställning innan tillsvidareanställningen så räknas den tiden med i sammanhängande anställningstid
  • Tidsbegränsad anställning som är avsedd att pågå längre tid än 3 månader har 1 månads uppsägningstid
  • Uppsägningen ska alltid vara skriftlig. Den anställde lämnar blanketten Avgång till sin närmaste chef
  • Avgångsblanketten upprättas i två exemplar. Medarbetaren behåller en och chef skickar undertecknad avgångsblankett till chefsstöd för registrering av avgång i Personec. Påskriven avgångsblankett skickas till personalarkivet på Zirkongatan 7
  • Vid pensionsavgång ska blanketten lämnas in 3 månader före beräknad avgång. Chefsstöd skickar en kopia till pensionsenheten på Intraservice
  • Avgångsblanketten finns på Personalingången under fliken Blanketter.



2025-03-18 11:16:46
2025-03-18 11:16:13
2025-03-18 11:05:49
2025-03-11 10:09:09
2025-03-11 10:08:53
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Maria Hennig/AldreVardOmsorg/GBGStad
Maria Hennig/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad

Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad