Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
« Visa handbok
Synpunkt
Visa dokumentinformation
Hjälp
Personal
Avsluta anställning
Uppsägningstid enligt LAS och AB - Stödmaterial (stödjande dokument)
N160A00191 Version: 5
Gällande from 03/18/2025
Handläggare: Maria Hennig, Nina Andersson
Fastställare: Heidi Ketola
 
Uppsägningstid enligt LAS och AB
Uppsägningstider regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS) och Allmänna bestämmelser (AB)
Tillsvidareanställd med en sammanhängande anställningstid om minst 12 månader vid uppsägningstillfället har 3 månaders uppsägningstid
Tillsvidareanställd som har en sammanhängande anställningstid mindre än 12 månader vid uppsägningstillfället har 1 månads uppsägningstid
OBS! om man har haft en tidsbegränsad anställning innan tillsvidareanställningen så räknas den tiden med i sammanhängande anställningstid
Tidsbegränsad anställning som är avsedd att pågå längre tid än 3 månader har 1 månads uppsägningstid
Uppsägningen ska alltid vara skriftlig. Den anställde lämnar blanketten Avgång till sin närmaste chef
Avgångsblanketten upprättas i två exemplar. Medarbetaren behåller en och chef skickar undertecknad avgångsblankett till chefsstöd för registrering av avgång i Personec. Påskriven avgångsblankett skickas till personalarkivet på Zirkongatan 7
Vid pensionsavgång ska blanketten lämnas in 3 månader före beräknad avgång. Chefsstöd skickar en kopia till pensionsenheten på Intraservice
Avgångsblanketten finns på Personalingången under fliken Blanketter.
2025-03-18 11:16:46
2025-03-18 11:16:13
2025-03-18 11:05:49
2025-03-11 10:09:09
2025-03-11 10:08:53
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Maria Hennig/AldreVardOmsorg/GBGStad
Maria Hennig/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
OK
« Visa handbok
Synpunkt
Hjälp