Rutinen talar om hur du ska använda samtycke vid kontakt med anhöriga, patientupplysningen och vårdgivare utanför den kommunala hälso- och sjukvården.
När en person vill ha information om en omsorgstagare får information inte lämnas ut (sekretess). Om omsorgstagaren har lämnat sitt samtycke kan undantag göras.
Det är viktigt att komma ihåg att den enskilde när som helst kan ta tillbaka eller ändra sitt samtycke. Det är alltid det omsorgstagaren uttrycker i den aktuella situationen som gäller.
Fråga din chef om du är osäker på hur samtycket ska tolkas.
Samtycke i kontakt med anhöriga
· Välj aktuell omsorgstagare i telefonen
· Gå in på fliken ’Personuppgifter’ och välj ’Sekretess och samtycke’. Där ser du vilka olika samtycken som finns registrerade och vilken information som får lämnas ut.
· Kolla om det finns ett giltigt samtycke som gäller för anhöriga och vilken information som får lämnas ut. Saknas samtycke kan du inte lämna ut någon information.
Samtycke vid kontakt med vårdgivare utanför den kommunala hälso- och sjukvården
· Fråga omsorgstagaren i stunden om du får ta kontakt och om vad.
· Skriv en daganteckning:
o Att ett muntligt och tillfälligt samtycke inhämtats
o Vad samtycket gäller och vilka uppgifter du eventuellt lämnat ut.
o Gör en daganteckning även om omsorgstagaren inte vill att du tar kontakt med annan vårdgivare.
Samtycke att ringa anhöriga om den enskilde inte svarar eller öppnar vid planerat besök
· Välj aktuell omsorgstagare i telefonen
· Gå in på fliken ’Personuppgifter’ och välj ’Sekretess och samtycke’. Där ser du vilka olika samtycken som finns registrerade och vilken information som får lämnas ut.
· Kolla om det finns ett giltigt samtycke för att ringa anhörig. Saknas samtycke kan du inte ringa.
Samtycke att kontakta Patientupplysningen
· Välj aktuell omsorgstagare i telefonen
· Gå in på fliken ’Personuppgifter’ och välj ’Sekretess och samtycke’. Där ser du vilka olika samtycken som finns registrerade och vilken information som får lämnas ut.
· Kolla om det finns ett giltigt samtycke som gäller för patientupplysningen. Saknas samtycke kan du inte ringa patientupplysningen.
Hur gör jag om omsorgstagaren vill ta tillbaka/ändra sitt samtycke?
Om omsorgstagaren vill ta tillbaka/ändra befintligt samtycke i Treserva:
· Omgående informera omsorgshandledare eller enhetschef för hantering (omsorgshandledare/enhetschef ansvarar därefter för att ”Göteborgs stads hemtjänsts rutin för att inhämta och registrera samtycke” följs).
· Skriv daganteckning om att samtycke har återtagits/reviderats, och att uppgifter lämnats vidare till omsorgshandledare/enhetschef för hantering
2024-09-27 02:01:06
2024-09-26 11:55:14
2024-09-26 11:53:50
2024-09-26 07:50:25
2024-09-26 07:48:39
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Monika Malmborg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Monika Malmborg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Monika Malmborg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Monika Malmborg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad