En god och säker vård är en lagstadgad rättighet för patienter. Det gäller även för den hälso- och sjukvård som kommunen utför. För att kunna garantera patientsäkerheten enligt patientsäkerhetslagen (PSL 2010:659) är det nödvändigt med en ansvarsfördelning där det är tydligt vem som gör vad så att inga uppgifter faller mellan stolarna. Enligt ledningssystemet för systematiskt kvalitetsarbete SOSFS 2011:9 har också en ansvarsfördelning tidigare fastställts i Göteborgs Stad.
Ansvarsfördelningen bygger på att ansvarig person kan ta beslut, har tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler, medarbetare, kunskaper och kompetens. I föreliggande bilaga beskrivs förvaltningens ansvarsfördelning gällande patientsäkerhetsarbetet mellan följande roller och professioner: nämnd, förvaltningsdirektör, verksamhetschef enligt hälso- och sjukvårdslagen, medicinskt ansvariga, avdelningschef, verksamhetschef, enhetschef, legitimerade medarbetare inom hälso- och sjukvården samt medarbetare som arbetar på uppdrag av legitimerade medarbetare.
Äldre samt vård- och omsorgsnämnden fastställer organisatorisk ansvarsfördelning gällandepatientsäkerhetsarbetet. Normalt görs detta årligen i patientsäkerhetsberättelsen och i delagationsordningen.
2024-03-26 02:00:50
2024-03-25 16:09:36
2024-03-11 11:59:02
2024-03-11 11:58:03
2024-03-11 11:56:16
2024-03-11 11:54:49
2024-03-11 11:54:36
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Karin Malmberg/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Ändrad