Här finns information och stöd till chef och arbetsgrupp i samband med att en medarbetare har avlidit. Informationen består av två delar, den första delen handlar om stöd och psykosocialt omhändertagande och den andra delen förklarar vilka administrativa åtgärder som behöver göras.
1. Råd till chefen när det gäller stöd och psykosocialt omhändertagande:
· Var beredd på att du kommer att möta olika reaktioner hos dina medarbetare, vi reagerar alla olika i en krissituation
· Samla gruppen så snart som möjligt. Informera så tydligt och utförligt du kan om vad som hänt
· Var observant på krisreaktioner, informera om möjligheter till hjälp via företagshälsovården eller personalvårdsprogram
· Samla arbetsgruppen och låt gruppen få tala om det som hänt och ha inflytande över praktiska saker som t ex eventuell minnesstund på arbetsplatsen, ev. deltagande på begravning, annons i tidningen med mera
· Samla gruppen igen efter en tid för att följa upp hur man mår, finns det medarbetare som reagerat senare och som nu behöver stöd? Finns det frågor av praktisk karaktär som inte är lösta?
2. Administrativa uppgifter i samband med dödsfall:
· Chef eller chefstöd avslutar anställningen i Personec. Glöm inte att skriva DÖDSBO under personuppgifter
· Chef skriver under avgångsblankett, avgångsdatum = dödsdag, skickar till personalarkivet till Zirkongatan 7, som avslutar personalakten
· Chef eller chefstöd meddelar behörighetsansvariga för avslut av behörigheter i olika system
· Chef eller chefstöd kontaktar Pensionsavdelning. Pensionsavdelningen handlägger därefter bland annat ersättning enligt avtalsförsäkringen TGL-KL (Tjänstegrupplivförsäkring)
2023-02-02 02:00:24
2023-02-01 13:30:56
2023-02-01 13:30:39
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Linda Heldebring/AldreVardOmsorg/GBGStad
Linda Heldebring/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Tidigare fastställare: Helena Söderbäck/AldreVardOmsorg/GBGStad