Verksamhetshandbok
Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Personal
Facklig samverkan
Arbetsplatsträff (APT) - Anvisning
N160A00087 Version: 5
Gällande from 02/20/2024
Handläggare: Anna Ekstrand, Elin Holmstrand, Helene Johnsson, Kristoffer Ljung, Linda Heldebring, Stephanie Frida Vinqvist
Fastställare: Linda 4 Andersson
 

Arbetsplatsträff (APT)

Arbetsplatsträffen (APT) är ett direktmöte mellan chef och medarbetare. Syftet med APT är att ge alla medarbetare möjlighet till inflytande och delaktighet på arbetsplatsen. Mötet ska vara ett forum för dialog, för att gemensamt arbeta med utveckling, planering och uppföljning av arbetsplatsen.

APT leds av närmaste chef med ansvar för verksamhet, budget, personal och arbetsmiljö. Det är chefens ansvar att skapa förutsättningar och arbetsformer där alla kan komma till tals.

Medarbetarna har också ett ansvar att vara delaktig i hälso- och arbetsmiljöarbetet och ska aktivt delta i arbetet på APT med till exempel arbetsmiljöronder och genomförande av riskbedömningar vid förändringar.

APT ska planeras i förväg och möjliggöra så att alla medarbetare kan medverka. Mötet ska hållas regelbundet ca 1 ggr/månaden på alla nivåer i förvaltningen. Dagordningen vid APT bör presenteras sju dagar före mötesdatum och mötesanteckningar ska finnas tillgängliga för alla berörda medarbetare.

I anslutning till APT ska tid och utrymme ges för att lämna facklig information.


Använd APT-mallen som stöd och hjälp för ett strukturerat möte.



APT mall ÄVO.docx (75 KB)


2024-02-20 02:00:42
2024-02-19 08:28:59
2024-02-19 08:28:27
Notes Programinformation/LIS/Göteborgs Kommun
Helene Johnsson/AldreVardOmsorg/GBGStad
Helene Johnsson/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad

Tidigare fastställare: Helena Söderbäck/AldreVardOmsorg/GBGStad