Utgångspunkten är att medarbetare själva förfogar över sin fritid och att bisysslor vid sidan av anställningen är någonting som arbetsgivaren ser positivt på. Bisysslor kan ge värdefulla erfarenheter och infallsvinklar för arbetet på ÄVO.
Bisysslor är i princip alla tillfälliga eller stadigvarande sysslor som utövas vid sidan av anställningen och som inte kan hänföras till privatlivet eller utövandet av en hobby. Det kan till exempel vara annat arbete hos den ordinarie arbetsgivaren, arbete hos annan arbetsgivare, egen verksamhet eller uppdrag i en förening. En bisyssla kan vara både i form av anställning, verksamhet och uppdrag. Detta gäller oavsett om det utgår ekonomisk ersättning eller ej.
Det finns tre kategorier av bisysslor som arbetsgivaren kan förbjuda och dessa är arbetshindrande, förtroendeskadliga eller konkurrerande bisysslor. För att läsa mer om bisysslor, vilka bisysslor som är otillåtna och hur bedömning av bisyssla görs läs dokumentet Riktlinje för representation, gåvor, mutor, jäv och bisyssla (sharepoint.com)
Medarbetaren är skyldig att på eget initiativ anmäla bisyssla till arbetsgivaren och lämna de uppgifter som arbetsgivaren behöver för att kunna bedöma bisysslan. Närmaste chef ska även årligen i samband med medarbetarsamtal ställa frågan till medarbetaren om denne har någon bisyssla samt påminna om skyldigheten att anmäla bisysslor.
Anmälan om bisyssla görs genom att fylla i nedan blankett Anmälan om bisyssla - blankett, ÄVO.
2024-07-08 08:59:00
2024-07-08 08:58:26
2024-07-08 08:00:34
2024-07-08 08:00:29
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad
Elin Holmstrand/AldreVardOmsorg/GBGStad
Elin Holmstrand/AldreVardOmsorg/GBGStad
Publicerad
Ändrad
Ändrad
Ändrad
Tidigare fastställare: Catrine Källström/AldreVardOmsorg/GBGStad