Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Statistik
Manualer för att ta fram statistik i Google Analytics
Ordlista för termer i Google Analytics - Övrigt dokument

Sidansvarig: Sandra Kindberg

Ordlista för termer i Google Analytics



Uppdaterat 2013-10-02

De vanligaste och viktigaste termerna när vi läser av statistik i Google Analytics.

Hjälp att välja vad du mäter.
Om du vill få fram statistik som handlar om hela goteborg.se är det unika besökare och besök som är mest logiskt att mäta medan det kan vara bättre att använda unika sidvisningar för enstaka sidor, både kategori- och enhetssidor. Till det senare kan du även mäta sidvisningar även om de inte säger så mycket. Här registreras till exempel att du kommer tillbaka till en sida igen via back-tangenten.

Vi har här försökt beskriva vad de olika begreppen står för och vad du mäter. Längst ned finns en powerpoint infogad med samma information och där du också kan se vad som sker etappvis genom att klicka och se hur siffrorna i bilderna förändras...

Innehåll:
Sidvisning
Sidvisningar är antalet visningar av sidor på webbplatsen. Det kan vara bra att komma ihåg att denna siffra inte är samma sak som faktiska besökare. En besökare kan ha varit inne på din webbplats flera gånger och varje gång genererar den besökaren en sidvisning.


Unika sidvisningar
Unika sidvisningar räknar bara en sidvisning per sida och besök. Om jag under mitt besök på webbplatsen besöker samma sida tre gånger så räknas det som tre sidvisningar men bara en unik sidvisning.


Om begreppet besökare
En besökare är ett begrepp som är avsett att så nära som möjligt definiera antalet faktiska, personer som besökt en webbplats. Det finns givetvis inget sätt att veta om två personer delar en dator, men ett bra system för spårning av besökare kan komma nära det faktiska antalet. Unika besökare och besök kan du endast få fram för goteborg.se som helhet eller för en enda enskild sida och inte för ett urval av sidor.


Ny besökare
En besökare registreras som "ny" i Google Analytics när en sida på din webbplats visas för första gången av en webbläsare på en dator som innan inte använts för att besöka webbplatsen.

Besök
Besök = antalet enskilda besök som påbörjats på webbplatsen. Efter 30 minuters inaktivitet räknas fortsatta aktiviteter som ett nytt besök.







Unika besökare = användare
Unika besökare = Aktiva användare = Användare = Antalet personer (egentligen datorer) som besökt webbplatsen en eller flera gånger under den tidsperiod du valt att mäta i Google Analytics.



Återkommande besök
Återkommande besök står för antalet besök under tidsperioden från besökare som tidigare besökt webbplatsen.

Avvisningsfrekvens
Avvisningsfrekvensen är enligt Google Analytics definition antalet procent av besökarna som kommer till en webbsida och sedan aldrig går längre än första sidan, eller klickar bort sig från sidan via tillbakaknappen i sin webbläsare. En för hög avvisningsfrekvens indikerar att sidan inte är relevant nog och inte ger besökaren vad denne letar efter.

Att tänka på
  • Se inte resultaten i Google analytics som absoluta tal utan mer som ett sätt att se tendenser och mönster över tid. Exempel på ”fel”:
    - Medarbetare på gbg3000-datorer registreras ej.
    - Medarbetare på mobila plattformar registreras.
    - Vid stora datamängder så använder google ett urval av uppgifterna.
    - Besökare med Javascript avslaget i webbläsarna registreras inte.
  • Den 9 juni 2016 gjorde vi ju stora förändringar på goteborg.se. Om du har ett datumspann som sträcker sig över det datumet kan du få missvisande resultat.
  • Unika besökare och besök kan du endast få fram för goteborg.se som helhet och inte för ett urval av sidor.

2013-09-26 - Goteborg-se-möte - Miniutbildning i Google Analytics.pptx (363 KB)