Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Enhetssida 2.0
Hur ska jag veta om det ska vara enhetssida eller kategorisida
Enhetssida eller kategorisida - Övrigt dokument

Sidansvarig: Gunilla Eneroth

Enhetssida eller kategorisida



Detta dokument är främst till för webbstrategiska som vägledning i valet av kategorisida eller enhetssida.

Kontakta alltid webbstrategiska om det är helt nytt innehåll
Om du ska presentera helt nytt innehåll på goteborg.se ska du kontakta webbstrategiska på konsument- och medborgarservice via support.digitalakanaler.goteborg.se för att resonera om det ska vara på enhetssida eller kategorisida eller kanske nåt helt annat.
Om du ska presentera en ny grundskola, förskola eller någon annan verksamhet som redan har fastställda mallar för enhetssida, beställer du enhetssida direkt via beställningsportalen och behöver inte kontakta webbstrategiska först. Beställning av enhetssida

Vad är en enhetssida och vad är en kategorisida?

Kategorisida
All Göteborgs Stads service presenteras på goteborg.se. Innehållet på goteborg.se, som är gigantiskt för den som ska leta, är uppdelat i ämnen eller kategorier som till exempel Skola och utbildning eller Vatten och avlopp. Under varje kategori finns kategorisidor som beskriver stadens service. Länkar till kategorisidorna finns under varje kategori. Det är detta som bildar strukturen på goteborg.se.
På kategorisidor presenteras den information och service som gäller i hela staden och alla stadsdelarna. Vi kallar det den generella eller övergripande informationen.
Utgångspunkten är att Göteborgs Stads service presenteras på kategorisidor.
Här presenterar vi också under kommun och politik information om stadens förvaltningars och nämnders arbete. Deras service och tjänster ska däremot ligga under respektive ämneskategori, med eventuell fördjupning på enhetssidor.

Navigering på kategorisidor vs enhetssida
Navigeringen på kategorinivå är tydligare än vad den är på en enhetssida därför att:
  • Det finns ett sammanhang, kontext, med övrig information under den kategorin och närliggande ämnen
  • Det finns en brödsmula som tydligt visar var du är i förhållande till alla information om ämnet
  • Navigationskorten på en genomgångssida (gallerisida) på kategorinivå ger en bättre överblick med korta ingresser, särskilt i mobil, utan att besökaren behöver klicka sig runt.
  • Det är lättare för flera olika verksamheter att ha sina kategorisidor sida vid sida tillsammans med andra närliggande verksamheters kategorisidor


Enhetssida
På en enhetssida finns information om och från EN verksamhet/servicetyp som till exempel en grundskola, en förskola, en simhall, ett lokalt bibliotek.
Enhetssidor ingår i goteborg.se men återfinns inte i navigeringen i kategorierna. Istället finner du dem via direktlänk (goteborg.se/enhetensnamn) eller med sin url-avbildning (goteborg.se/wps/portal/enhetensnamn). Enheter finns också presenterade i listor i sin kontext på så kallade "Hitta enhet-sidor" i kategoristrukturen. Exempelvis under Skola och utbildning kan du hitta alla grundskolor och alla gymnasier.

När väljer du enhetssida eller kategorisida?
Grundprincipen är att vi lägger in information på ETT ställe på goteborg.se. Vi kan sedan välja att visa informationen på ett eller flera andra ställen genom att länka till kategorisidan. Information som är gemensam för flera verksamheter ska finnas på kategorisidorna till exempel vad som gäller för skolskjuts. Om gemensam information även ska presenteras på enhetssidor finns flera alternativ:
  • länka till sidan med information
  • hämta automatiskt informationen från kategorisidan och visa den på enhetssidorna
  • ha gemensamma texter för alla grundskolor och som kan visas på samtliga grundskolornas enhetssidor

Enhetssidor är:
  • en möjlighet för de verksamheter där det finns flera leverantörer av servicen att presentera det som är specifikt för just dem. Exempelvis grundskolor behöver ha egna hemsidor.
  • en möjlighet för de som har behov av mer och fördjupad information än det som ryms i serviceguiden. (Man måste inte ha enhetssidor om det inte finns beslut om detta. Det kan räcka med informationen som ryms i serviceguiden).
  • en möjlighet för de verksamheter som egentligen ska finnas i kategorin då de är ensamma om servicen men som är omfattande och därför kräver väldigt många sidor. Det blir inte bra att ha alla dessa sidor i huvudnavigeringen i kategorin utan då får grundinformation presenteras i kategorin och därifrån länkar vi vidare till en enhetssida med fördjupad information. (Det finns en del sådana inom social resurs).
  • en möjlighet för projekt att ha en hemsida på goteborg.se
    Enhetssidor för projekt - principer Webbhandboken
  • en möjlighet för de verksamheter som har behov att visualisera sin service eller locka besökare till nån slags aktivitet till exempel anmäla sig som kontaktperson på annat sätt än vad som är möjligt inom ramen för kategorisida. (Marknadsföring, påverkan?)


Verksamhet som det bara finns EN leverantör av finns ju på kategorisida/sidor. Men...
Om staden längre fram startar fler verksamheter. Ska de då lämna kategorisidan och bli enhetssidor?
Ja då får de flytta till enhetssida. Den övergripande informationen som är gemensam för de olika enheterna ska dock vara kvar på kategorisidorna.