Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Kategorisidor
Manualer för goteborg-redaktör/kategoristrukturen
Siteimprove - Rapporter - Övrigt dokument

Sidansvarig: Christina Landkvist

Siteimprove - Rapporter


    Skapa dashboard att skicka som rapport
    1. Logga in på Siteimprove.
    2. På startsidan Dashboard, klicka på Skapa dashboard:
    3. Skriv in ett namn på dashboarden som du sen kommer att skicka ut som rapport. Klicka i Delad om du vill att andra än du själv ska ha tillgång till rapporten.
    4. Klicka på Lägg till widget för att lägga till innehåll på dashboarden. Fyll med det innehåll som du vill ska skickat ut i rapporten:
    5. Om du vill skicka rapporten direkt, klicka på Skicka rapporten:

    Schemalägg rapport i siteimprove
    1. Logga in på Siteimprove.
    2. På startsidan Dashboard, klicka på Schemalägg rapport:
    3. Välj vilken dashboard det är som ska skickas, välj mottagare av rapporten och hur ofta den ska skickas. Du kan även fylla i vad som ska skickas med i mejlet med rapporten, så som ämnesrad och ytterligare meddelande.

      OBS! Från augusti 2022 ändrades rapporterna i Siteimprove. De gamla används inte längre och det är ett nytt sätt att skapa rapporter. Det gamla sättet beskrivs nedan:

      Det här dokumentet innehåller följande rubriker:

    • Hitta rapportmodulen
    • Så här skapar du en rapportmall i Siteimprove
    • Så här skapar du en enstaka rapport i Siteimprove
    • Så här schemalägger du en rapport i Siteimprove

      Hitta rapportmodulen

      1. Logga in på Siteimprove. Se till att vänstermenyn är utfälld. Välj ”inställningar”.



      2. Välj ”Rapporter”. Du kommer då att skickas till Siteimproves modul för rapporter.


    Så här skapar du en rapportmall i Siteimprove
    Siteimproves mallar låter dig bestämma vad som ska ingå i en rapport. I mallen bestämmer du vilka komponenter (vilken sorts data) som ska ingå i rapporten. Mallen kan sedan användas för flera olika rapporter till olika mottagare. Du kan välja om du vill skapa en rapport utifrån mallen direkt, eller så kan du schemalägga rapporter med olika innehåll till flera olika mottagare.


      1. När du är i modulen för rapporter, välj ”Mallar” och klicka därefter på knappen ”Ny mall”.


      2. Skriv in ett namn på mallen. Lämpligt är ett beskrivande namn – t.ex. för vad mallen kontrollerar eller för vilket tillfälle som du skapar mallen.


      3. Välj vilka komponenter som du vill ska ingå i mallen. Du kan välja fler på samma gång genom att hålla ner Ctrl eller Shift samtidigt som du klickar.


      4. Nu har du skapat din mall. När du skapar den blir den per automatik ”privat” – ändra till ”delad” om du vill att andra Siteimproveanvändare ska kunna se och använda din mall.

      Om du vill lägga till någon mer komponent i mallen är det bara att klicka på plustecknet. Vill du ta bort en komponent klickar du på kugghjulet och väljer ”ta bort”. Du kan även ändra ordning på komponenterna och skräddarsy vilket meddelande som skickas med dina rapportutskick.


    Så här skapar du en enstaka rapport i Siteimprove

      1. Stå på ”översikt” i rapportmodulen. Välj den mall som du vill göra en rapport utifrån och klicka på knappen ”skapa”.


      2. Under ”grupp” väljer du om du vill göra en rapport för hela goteborg.se, eller om du vill göra en rapport för en specifik grupp. Observera att du i det här läget bara kan skapa en rapport för en grupp åt gången (till skillnad från vid schemaläggning, där du kan schemalägga rapporter för flera grupper samtidigt).

      Välj också om du vill få rapporten som HTML eller PDF.



    Så här schemalägger du en rapport i Siteimprove
      1. Stå på ”rapportöversikt”. Välj knappen ”schemalägg” och välj den plats du vill skapa en rapport för (goteborg.se).


      2. I fönstret ”Ny schemaläggning” väljer du först med vilken intervall du vill att mottagarna ska få rapporten. Därefter väljer du vilken data som ska inkluderas och vilka mottagare som ska få rapporten:

      Om du bara vill visa data från exempelvis en förvaltning eller ett bolag så väljer du rätt grupp. Väljer du till exempel Konsument- och medborgarservice så kommer rapportens innehåll enbart att baseras på de sidor som har Konsument- och medborgarservice som ansvarig förvaltning.

      Välj vilka som ska få rapporten genom att klicka på ”Mottagare av denna rapport”

      .

      3. Välj därefter till de personer som du vill ska motta rapporten.



      4. Du kan redigera schemaläggningen genom att klicka dig in under fliken ”schemalagda rapporter” och där klicka på ”schemaläggningar”. Leta rätt på schemaläggningen du vill ändra och klicka på ikonen med pennan, så får du upp redigeringsläge.