Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Enhetssida 2.0
Mallpaket, malltexter och instruktioner för vissa typer av enhetssidor
Daglig verksamhet - mallpaket - Övrigt dokument

Sidansvarig: Mikaela Wingqvist

Daglig verksamhet - mallpaket




Principer för informationen på daglig verksamhets enhetssidor
Områdescheferna och ledningsgruppen för stadsdelarnas förberedelse för införande av LOV har våren 2018 kommit överens om följande principer:
  • Samtliga dagliga verksamheter i Göteborgs Stad ska ha en enhetssida.
  • Om flera dagliga verksamheter finns under ett och samma tak är det ok att dessa samlas på en enhetssida.
  • Önskemål om ändringar i mallpaketets innehåll och struktur ska lyftas i nätverket för stadsdelarnas IFO-FH-kommunikatörer innan de genomförs.


    MARKNADSFÖRING – DETTA FÅR OCH FÅR INTE FINNAS PÅ ENHETSSIDORNA FÖR DAGLIG VERKSAMHET
    SLK har tagit fram en guide för kommunikation för utförare av daglig verksamhet enligt LSS. Guiden (Guide kommunikation för utförare 181025) hittar du på intranätets förändringsuppdrag i staden.

    Utdrag ur guiden:
    Detta gäller för all kommunikation till den enskilde:
    • Marknadsföring av daglig verksamhet ska ske med respekt för brukare och övriga utförare.
    • All marknadsföring ska utformas så att den inte upplevs som påträngande.
    • Direktriktad marknadsföring till enskilda är inte tillåtet. Med direktriktad marknadsföring avses till exempel hembesök, telefonsamtal, post, sms eller e-post.
    • Enskilda eller anhöriga får inte erbjudas någon form av ersättning, gåvor eller andra förmåner för att välja en specifik utförare.
    • Stadsdelsnämndernas myndighet och Göteborgs Stads kontaktcenter informerar om valbara utförare.
    • Socialsekreteraren ansvarar för att vägleda den enskilde i val och omval.
    • Medarbetare inom daglig verksamhet får inte informera eller vägleda den enskilde i val av utförare. Detta hanteras av socialsekreteraren.
    • Medarbetare inom dagliga verksamhet ska däremot kunna svara på frågor från enskilda och anhöriga allmänt om valfrihetssystemet.
    • Privata utförare får inte använda Göteborgs Stads logotyp i sin marknadsföring men ska ange: ”Godkänd att utföra daglig verksamhet i Göteborgs Stad”.


    BILDER OCH SAMTYCKE
    • Om person (personal eller brukare) är med på bilderna måste samtyckesblankett skrivas under och sparas i förvaltningen. För personer med legal företrädare ska samtycke inhämtas från företrädaren.
    • exempelsidan hittar du förslag på bilder som du kan använda på din sida. Nya bilder kommer att fyllas på allteftersom de tas.
    • Vi kommer inom kort att få ett lite ändrat format på bilderna på startsidan. Avvakta därför med att lägga in startsidebilden, tills vi vet vilket format det blir.
      Uppdatering 2018-12-05: Det nya bildformatet är 800 x 450 pixlar för startsidan enhetssida, men du behöver bara justera storleken för nya bilder. Ni kan redan nu lägga in bilder i det nya formatet.
      Tips: Använd funktionen i bildarkivet när du laddar ner bilden som gör att den automatisk blir 800 pixlar bred. Däremot måste du själv beskära höjden på bilden så att den blir 450 pixlar.


    DIREKTLÄNK
    En direktlänk kan vara bra när det finns ett behov av t ex marknadsföring via trycksak. En direktlänk är t ex goteborg.se/lundbybadet

    Grundregeln är att en direktlänk ska vara tydlig och inte för generell (ett bra förslag kan vara namnet på den sidan dit direktlänken ska leda).

    Namnet ska inte innehålla något av följande:
    - Ordet ”och” eller tecknet ”&”
    - Mellanslag, underscore eller bindestreck
    - Inga svenska tecken som å, ä eller ö
    - Förkortningar


    INSTRUKTION FÖR SIDORNA OCH DESS INNEHÅLL
    Skiss över obligatoriska sidor och ordningsföljd





    Här kan du titta på ett exempel på en enhetssida för en daglig verksamhet: Exempel Daglig verksamhet
    Där hittar du allt som du behöver veta för att fylla din egen sida.

    Detta ska sidorna innehålla
    Här följer en sammanfattning kring hur ni kan tänka när ni skriver och lägger in information och beskrivningar på enhetssidorna. Tänk på målgruppen när ni skriver och ha ett utifrån-och-in-perspektiv!

    RUBRIK OCH STARTSIDA
    Sidorna ska namnges enligt principen Arbetsfokus daglig verksamhet Göteborgs Stad.
    .
    KONTAKT (obligatorisk sida)
    Kontaktuppgifterna hämtas från serviceguiden. Alla dagliga verksamheter ska ligga i serviceguiden. I de fall flera verksamheter finns under ett och samma tak, används funktionen avdelning/funktion/grupp för kontaktuppgifter.


    OM XX (obligatorisk sida)
    Här beskriver du din verksamhet, tänk på klarspråk och att skriva för målgruppen.

    Sidan ska innehålla information om:


      · Ungefärligt antal deltagare/brukare
      · Var verksamheten ligger
      · Kommunikationsmöjligheter
      · Ute- och inomhusmiljö
      · Personal (inte personer utan kompetenser, t ex stödpedagog, arbetsterapeut, konstnär)
      · Inriktningar, t ex förvärvad hjärnskada
      · Vilket stöd som finns att tillgå
      · Arbetssätt och metoder
    Här kan du även lägga in eventuella foldrar för verksamheten. Foldrar ska vara tillgänglighetsanpassade.

    Använd gärna bilder för att beskriva verksamheten. Se exempel Dalheimers Hus aktivitetscenter. För ökad tydlighet, lägg till underrubriker.

    Förslag till underrubriker på sidan ”Om xx dagliga verksamhet” finns på exempelsidan. Använd med fördel rubriknivåerna i formatmenyn på samma sätt som på exempelsidan.

    Instruktion till webbstrategiska vid skapande av sidan
    Sidan ska heta ”Om xx” men url’en ska vara ”om-verksamheten”.

    ARBETSUPPGIFTER OCH AKTIVITETER (obligatorisk sida)

    Här beskriver du vad brukarna kan göra på xx-dagliga verksamhet och vilka aktiviteter och arbetsuppgifter som finns.

    Om verksamheten är stor skapas undersidor för respektive arbets- och aktivitetsområde.

    Använd gärna bilder för att beskriva verksamheten. Se exempel Dalheimers Hus aktivitetscenter. För ökad tydlighet, lägg till underrubriker.


    BILDER FRÅN XX (valfri sida)
    Detta är en valfri sida som verksamheten kan välja om de vill publicera eller ej. Här kan man lägga bilder som beskriver verksamheten. Se även inledande text om bilder och samtycke.

    Instruktion till webbstrategiska vid skapande av sidan
    Sidan ska heta ”Bilder från xx” men url’en ska vara ”bilder”.

    FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER (valfri sida)
    Detta är en valfri sida som verksamheten kan välja om de vill publicera eller ej.

    Exempeltext:
    XX dagliga verksamhet finns på sociala medier. Genom att följa oss i sociala medier håller du dig uppdaterad om vad vi gör på XX. I våra sociala medier kan du även kommunicera med xx, ställa frågor eller dela bilder. Välkommen att följa oss!


    Facebook
    Gilla oss på Facebook. På xx dagliga verksamhets Facebook-sida kan du läsa om vad som händer på xx och publicera egna tankar och funderingar.

    Instagram
    Instagram delar vi bilder från vardagen på xx. Vill du veta vad som är på gång på xx? Följ oss på Instagram!

    Tänk på att alla sociala medier kanaler ska registreras:
    https://intranat.goteborg.se/wps/portal/int/helastaden/kommunikation-i-staden/start/digitala%20handboken/kanalregistrering


    DETTA ÄR DAGLIG VERKSAMHET (obligatorisk sida)
    Gemensamt innehåll som hämtas från sidan Om daglig verksamhet. Här behöver du inte göra något eller lägga in någon text, då den hämtas automatiskt.


    SÅ VÄLJER DU DAGLIG VERKSAMHET (obligatorisk sida)
    Gemensamt innehåll. Här behöver du inte göra något eller lägga in någon text, då den läggs in automatiskt på samtliga sidor.