Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Kanalen goteborg.se
Karta
Rutin för rapportering av fel i kartor på goteborg.se - Övrigt dokument

Sidansvarig: Niina Jurvelin

Rutin för rapportering av fel i kartor på goteborg.se


Rutin för rapportering av fel i kartor på goteborg.se

På webbplatsen goteborg.se finns det olika typer av kartor. Det finns de generella kartorna som är kopplade till exempelvis serviceguiden. Det finns även specialkartor, till exempel e-tjänster som parkeringskartan och friluftskartan.
Om du upptäcker ett fel i någon karta, eller får det till dig från en redaktör eller besökare på webbplatsen så ska du rapportera på följande sätt beroende på vilken typ av fel det är.

Olika typer av fel
  1. Fel i portletten för att visa kartan --> skickas till Intraservice support, märk med TEIK i ämnesraden.
    Exempel: det händer inget när du klickar på en knapp, kartan laddas inte.
  2. Fel i kartans innehåll i SBKs underlag --> skickas till kartor@sbk.goteborg.se (snabbadress: kartor).
    Exempel: byggnader som inte finns, text i kartan ligger fel, områden är markerade fel
  3. Punkten för enheten hamnar fel = felinmatat i serviceguiden --> skicka till berörd förvaltningsredaktör.
    Exempel: förskolan markeras på fel ställe osv
    (det kan visa sig att det är rätt inmatat, då är det ett fel i portletten och ska skickas till intraservice support)
  4. Punkten eller annan markering hamnar fel i en karta som inte är kopplat till serviceguiden (e-tjänstkartor) --> skickas till kartor@sbk.goteborg.se (snabbadress: kartor)
    (helst ska vi ha en uppdaterad lista på vem i förvaltningen som är ansvarig för kartan, och den personen ska i dessa fall åtgärda men så länge går vi via stadsbyggnadskontoret).

Är det något fel på adressen i serviceguiden gör du i stället så här: Webbhandboken