Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Enhetssida 2.0
Mallpaket, malltexter och instruktioner för vissa typer av enhetssidor
Förskola - mallpaket - Övrigt dokument

Sidansvarig: Gunilla Eneroth

Förskola - mallpaket


Förskolor – obligatoriska och rekommenderade sidor

Här följer en sammanfattning kring hur ni kan tänka när ni skriver och lägger in information och beskrivningar på enhetssidorna. De övergripande rubrikerna följer i stort uppställningen i vänsternavigeringen minus kontakter. Det finns möjlighet att lägga till egna, lokala sidor om ni önskar det.
Tänk på målgruppen när ni skriver och ha ett utifrån-och-in perspektiv!


Principer för informationen på förskolornas enhetssidor
Sektors- och områdeschefer har i september 2014 kommit överens om följande principer:
Hur ska enhetssidorna förhålla sig till Hjärntorget? Generell info finns på enhetssidan. För fördjupad info länkas besökaren vidare till Hjärntorget.
Vad ska enhetssidorna har för primär målgrupp? Både föräldrar till presumtiva och nuvarande elever/barn.
Ska samtliga förskolor ha enhetssidor? Alla förskolor ska ha enhetssida men med en liten mängd obligatoriskt innehåll men på sikt sträva mot förslag 1) att alla förskolor ska ha enhetssida med mer information.

Skiss över obligatoriska sidor och ordningsföljd



Här kan du titta på ett exempel på en enhetssida för en förskola: Exempel förskola
Där hittar du allt som du behöver veta för att fylla din egen förskolesida.

VÅR FÖRSKOLA (obligatorisk)

DETTA SKA TEXTEN INNEHÅLLA:
Beskrivning av skolan, geografiskt område, lokaler, avdelningar och eventuell inriktning och pedagogik, se förslag på upplägg här nedan:

Avdelningar
Hur många avdelningar, hur ser fördelningen av barnen ut (småbarns/äldrebarnsavdelningar/blandat) och ungefär hur många barn totalt på förskolan.

Förskolebyggnaden
När är huset byggt/renoverat? Hur ser inomhusmiljön ut (små rum, öppen planlösning, målarrum, snickarrum)?

Utemiljön
Hur ser gården ut och den omkringliggande omgivningen? Stor/liten gård, lummig/backig/plan, finns några spännande lekredskap? Hur används gården i verksamheten? Äter man ofta mellanmål ute, sover barnen utomhus, finns pulkabacke, spännande utsikt?

Pedagogik/profil
Vilken inriktning på verksamheten och hur märks det i verksamheten? Ge ett konkret exempel, t ex miljöinriktning - vad gör ni då på förskolan? Förklara vad pedagogiken innebär om det är speciell pedagogik. Det är t ex skillnad på att vara en Reggio Emilia och en Reggio Emilia-inspirerad förskola.

Personal
Hur många totalt? Finns både förskolelärare och barnskötare? Har personalen någon särskild kunskapsinriktning (språk, musik etc). Finns eget kök med kock?

En dag på förskolan
Kort om hur en vanlig dag på förskolan kan se ut (måltider, samling, utelek). Men också information om hur ofta i veckan som det är utelek? Görs ofta någon viss utflykt/aktivitet (som utflykt till viss park eller besök på ett visst bibliotek). Finns det gemensamma aktiviteter som brukar förekomma varje år (påskäggsjakt, sommarfest o s v)?

TIPS!
Tänk på er målgrupp när ni beskriver er förskola. Försök tänka på de föräldrar som ska läsa texten:
Vad kan de tänkas vilja veta? Varför ska de välja just er förskola till sina barn?
Undvik klyschor och skriv istället tydligt och sakligt hur det ser ut och fungerar hos er!

NÅGRA BRA EXEMPEL PÅ HUR DET KAN SE UT
Kort, tydlig text:
Hittepåförskolan ligger i ett lugnt område i stadsdelen X.
Förskolan består av avdelningarna Röd, Blå och Grön som har gemensamma målarrum, kuddrum och kök. Hittepåförskolan har också en stor och kuperad gård med lekplats och mycket grönska där vi tillbringar stor del av dagen och de dagar vädret tillåter brukar vi även äta och vila utomhus.
Vi äter, i den mån det går, ekologisk mat som tillagas på en grundskola i närheten.
Vi i personalen är totalt 12 pedagoger i blandade åldrar, varav två även pratar spanska.

EXEMPEL PÅ LITE MER AMBITIÖS TEXT MED RUBRIKER
Hittepåförskolan ligger i stadsdel XX, nära grönområden och spårvagnshållplats. Här lägger vi stort fokus på natur och på att ditt barn ska få vara utomhus så mycket som det går under dagarna.

Sex avdelningar med blandade åldrar
På förskolan går drygt 50 barn uppdelat på tre olika avdelningar, Röd, Blå och Grön. Idag är avdelningarna åldersintegrerade vilket innebär att på varje avdelning går barn mellan 1 till 5 år.

Nya lokaler med plats för lek
Förskolan är nybyggd och har två våningar. Avdelningarna har egna rum där barnen kan vara i mindre grupper. Det finns ett stort, gemensamt rum för barnen att äta i och en ateljé och ett kuddrum.

Rolig och utmanande gård
Gården är utmanande och det finns mycket att göra, till exempel finns det gungor, klätterställning och rutschkana. Det finns gräs att leka på och asfalt att åka trehjuling på.

Utbildad personal med språkkunskaper
Vi som arbetar här är utbildade förskollärare och barnskötare, två av tre som arbetar på varje avdelning är förskollärare. Inom personalen finns stora språkkunskaper vilket gör att vi kan möta ditt barn och dig som förälder på ett bra sätt.

Innehållsrika dagar
Dagarna innehåller både ute- och inneaktiviteter även om fokus ligger på att vara utomhus så mycket som möjligt. Planerande aktiviteter blandas med barnens egna önskemål och spontanitet. Vi gör också utflykter till närliggande grönområden och museer. En dag varannan vecka besöker vi biblioteket för sagostund och boklån.

Maten på förskolan
Maten lagas på en skola i närheten och är nyttig och ekologisk. Om ditt barn behöver specialkost så ordnar vi det.

Vi arbetar för en bättre miljö
Förskolan är miljödiplomerad 2014.

Exempeltext för Reggio Emiliainspirerade förskolor

Verksamheten på förskolan är inspirerad av Reggio Emilia-pedagogiken. Den utgår ifrån att barn föds intelligenta och med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Barnen uppmuntras till att ta egna initiativ och prova sig fram både på egen hand och i samspel med andra. Vi lägger därför stor vikt vid skapande i olika former, till exempel sagor, drama, färg och form. Vi använder ofta material som lera, papper och bilder i vår verksamhet och låter barnen skapa fritt utifrån sin fantasi.

Valfri information
Om ni använder er av GAFE-sites gäller följande:
Om ni vill använda er webbplats för att visa för medborgare vad som händer på er förskola, kan ni länka från förskolans officiella hemsida (goteborg.se/förskolansnamn) till de webbplatser du skapat. Lägg informationen på sidan ”Vår förskola” under en ny rubrik "Pedagogiska webbplatser".

Här finns information för hur du använder GAFE-sites: https://sites.google.com/a/skola.goteborg.se/gafe-portalen/sites
I det länkade dokumentet "GAFE: Publika sidor i Sites (vägledning för lärare)" på sidan finns information om bland annat hur du länkar tillbaka till goteborg.se.

    Obs! När ni anger öppettider gäller följande:
    Förskolorna har normalt öppet klockan 06.30-18.30 (12 timmars öppethållande). Detta är fastslagen ramtid och ska erbjudas om behov finns. Kortare öppettider än ramtid, exempelvis 07-17, anges ej då de kan ge intrycket att förskolan inte erbjuder 12 timmars öppethållande.
    Erbjuder förskolan
    längre öppettider, utöver ramtiden, ska detta anges.

    BARNETS TRYGGHET (obligatorisk)
    Här ska följande finnas:
    - Plan mot diskriminering och kränkande behandling (Likabehandlingsplan).

    Text om plan mot diskriminering och kränkande behandling som ni kan använda (avstämd)

    Plan mot diskriminering och kränkande behandling

    I förskolan ska alla barn känna sig trygga. I vår Plan mot diskriminering och kränkande behandling kan du läsa mer om hur vi arbetar och vilka rutiner vi har för att motverka diskriminering och kränkande behandling.

    Kommentar: Lägg till själv var man kan hitta planen om ni inte lägger ut den. Hänvisningen ska gälla både nuvarande föräldrar och blivande, även om det kan bli olika hänvisningar för de båda målgrupperna. Det är önskvärt att presentera planen direkt på sidan.

    Om du inte är nöjd
    Om du eller ditt barn upplever något problem i förskolan är det oftast bäst att prata direkt med oss i personalen eller med förskolechefen. Det är förskolechefen som ska se till att barnen får det stöd de behöver och är den person som beslutar om olika åtgärder. Oftast är detta det enklaste och snabbaste sättet att lösa problemen.

    Om du upplever att du inte blir lyssnad på kan du gå vidare och kontakta områdeschefen för förskolan i din stadsdel, kontaktuppgifter kan du få från oss eller om du kontaktar stadens kontaktcenter (texten länkad hit: /wps/portal?uri=gbglnk%3aenheter&id=4430)"


    Text för att länka till BEO och Skolinspektionen (avstämd): "Om du misstänker att en förskola inte följer de lagar och regler som finns, till exempel när det gäller mobbning och kränkande behandling kan du göra en anmälan till Barn- och elevombudet ( texten länkad till http://www.skolinspektionen.se/beo) och Skolinspektionen (texten länkad till http://skolinspektionen.se/sv/Anmalningar)."

    STUDIEDAGAR/SOMMARSTÄNGT
    FRIVILLIG! Länk till http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk%3agbg.page.f5326fcc-db00-46af-a906-56a108963aac#
    Plocka fram din stadsdel och ta sedan Länk till sidan.

    LEDIGHET OCH SJUKANMÄLAN
    FRIVILLIG! Beskriv hur rutinerna för detta ser ut på er förskola.

    MAT, MATSEDEL
    FRIVILLIG!
    Vi har kopplat sidan till kategorisidan Mat i förskola: http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.0b49ce0f-1c3a-4aed-b618-70612a3db82d
    Ingressen kan ni ändra för varje förskola.

    SYNPUNKTER OCH FÖRSLAG
    FRIVILLIG!
    Avvakta - Gemensamt beslut behövs om vilken lösning vi ska välja, synpunktsformulär eller sida?

    TOPPUPPGIFTSPUFFAR (klara)
    Vår förskola Länk till lokal sida om förskolan
    Hjärntorget
    Länk till Hjärntorgets inloggningssida
    Ansök till förskola
    Länk till ansökan

    Ändra inget på dessa puffar, mer än möjligtvis färgen och ordningen.


    GEMENSAMMA LÄNKAR
    Ansök till förskola - http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.1e15cfdd-9665-4413-a243-41929d0e9fd3
    Ändra, byta, säga upp plats - http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.2a4810fb-d25e-474d-be4e-12e62b12e2ee
    Så fungerar förskolan –
    www.goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.a90593c3-ae53-4a3d-b34d-9a36629d4ee8
    Så fungerar Hjärntorget - http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.e9245163-1a34-4bde-a0b5-1deccb2148d0
    Skolinspektionen - http://www.skolinspektionen.se/
    Skolverket -
    http://www.skolverket.se/
    Läroplan (Skolverket) -
    http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/forskola
    Elevförsäkringar -
    http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.de4f14a7-081a-4492-97ab-4caade21a80b
    Särskilda behov -
    http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.fb96f668-5dc6-4fc3-9bcb-a84922cfacdc