Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Webborganisation
Kategorisidor - roller och ansvar
Så här arbetar vi med innehåll på kategorisidor på goteborg.se för bästa service för boende, besökare och företagare - Övrigt dokument

Sidansvarig: Klas Eriksson

Så här arbetar vi med innehåll på kategorisidor på goteborg.se för bästa service för boende, besökare och företagare




Goteborg.se är stadens gemensamma webbplats och är indelad i kategorier, till exempel "Förskola och utbildning" eller "Kultur och fritid". Under varje kategori finns information om det serviceutbud som finns inom området i Göteborgs Stads alla förvaltningar. Tjänsterna och servicen ligger "överst" eftersom det är dessa som boende, besökare och företagare efterfrågar när de besöker goteborg.se

Innehållet på goteborg.se ska ge hög kvalitet och god service till medborgarna
samtidigt som arbetet med att underhålla och utveckla innehållet är smart och tidseffektivt. Därför delar vi på ansvaret inom staden och dubbelarbetar inte. Den som deltar i kategoriarbetet representerar i första hand ett ämnesområde, i andra hand en förvaltning.

Inom varje kategori finns utsedda personer med olika ansvar; fakta och publiceringsansvar. Dessa personer ska tillsammans se till att det som publiceras är efterfrågat, kvalitetssäkrat och webbanpassat. Med kvalitet och webbanpassning menar vi att texterna ska vara skrivna på klarspråk och både bild och text ska granskas normkritiskt. Innehållet ska också visas på ett tydligt, logiskt och begripligt sätt. Att innehållet ska vara uppdaterat och aktuellt är självklart och ska utföras och följas upp kontinuerligt.

Kontaktcenter svarar på telefon och facebook - hämtar fakta från goteborg.se
Servicevägledarna på Göteborgs Stads kontaktcenter är en grupp som har god kunskap om vilka områden på goteborg.se som är svåra för medborgarna och vilka som är de vanligaste frågorna. Därför ingår även servicevägledare i kategoriarbetet.