Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Kanalen goteborg.se
Kris
Information om hur vi publicerar på goteborg.se vid kris eller händelse - Övrigt dokument

Sidansvarig: Mikaela Wingqvist

Information om hur vi publicerar på goteborg.se vid kris eller händelse


Uppdaterad 2018-04-18

Information om hur vi publicerar på goteborg.se vid kris eller händelse

De finns två möjligheter att publicera meddelanden om kris eller händelse på startsidan. Den ena är när det är kris eller behov av viktig information för hela staden och den andra är för händelse av mer lokal karaktär.

Webbstrategiska verksamheten uppdaterar dessa under kontorstid kl 8-16.30. Övriga tider publicerar kommunikationsavdelningen på stadsledningskontoret. Vid Händelse är det kommunikationschefen i berörd förvaltning som beslutar om publicering.

  1. Informations- och krismeddelande - en banner som syns överst på startsidan och på alla undersidor inklusive enhetssidor på goteborg.se. Används vid allvarlig händelse eller kris. Beslut om publicering fattar tjänsteman i beredskap - TiB och kommunikationsdirektör i samverkan.
  2. Händelse - används när förvaltningen behöver publicera viktig information på ett begränsat antal sidor på goteborg.se.

Om Händelse
Förvaltningarna och de bolag som finns på goteborg.se kan använda Händelse när som helst under dygnet.

Händelse - visas i form av en gul ruta och du bestämmer själv på vilka sidor den ska visas. Du behöver en speciell behörighet för att kunna publicera en händelse på goteborg.se. Det är kommunikationschefen på respektive förvaltning som fattar beslut om vem som ska ha behörighet och behörigheten beställer din förvaltningsredaktör i serviceportalen.

Vi har också möjlighet att lyfta aktuellt och annat viktigt till vardags

Startsidan på goteborg.se
Puffar på startsidan bokas i förväg via support.digitalakanaler@goteborg.se.


    1. Huvudpuffar - de bildpuffar som ligger överst på startsidan på goteborg.se.

    2. Aktuelltpuffar - de textpuffar för aktuelltartiklar som finns under rubriken aktuellt längre ner på startsidan.


Aktuelltartiklar, servicemeddelande-rutan och systemmeddelande på kategorisidor
Det finns olika sätt att lyfta upp viktig information på kategorisidorna:
  • Aktuellt - på startsidan för förvaltningen. Visas även i aktuelltarkivet under Nyheter och press.
  • Aktuellt - på undersidor i kategorierna. Visas även i aktuelltarkivet under Nyheter och press.
  • Servicemeddelande - en ruta med ett utropstecken för att uppmärksamma besökaren på särskilt viktig information om servicen. Den kan placeras på kategorisidor som är så kallade information/faktasidor och utför/nyttjatjänst eller på förvaltningssida.
  • Systemmeddelande kan exempelvis användas när en e-tjänst inte fungerar.

På enhetssidor
På startsidan – kan redaktören publicera aktuell information som aktuelltartikel eller som puffar
Det gäller även för de särprofilerade enhetssidorna. Enhetssidornas aktuelltartiklar visas bara i enhetssidans aktuelltarkiv och inte i aktuelltarkivet på goteborg.se

På sidan för vattenläckor, elavbrott och andra störningar på goteborg.se
På goteborg.se finns en gemensam sida för olika typer av avbrott. Länk till den sidan syns i sidfoten på goteborg.se och visas därmed på alla kategorisidor på goteborg.se. Det är förvaltningen kretslopp och vatten som uppdaterar informationen.





Länkar:
Kriskommunikation på goteborg.se - intranätet


Manual – Händelse Webbhandboken
Beställa huvudpuff till startsidan Webbhandboken
Beställa aktuellt till startsidan Webbhandboken
Skapa servicemeddelande Webbhandboken
Aktuellt på enhetssida Webbhandboken
Aktuellt på kategorisida Webbhandboken
Systemmeddelanden, fel och varningar Webbhandboken