Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Kanalen goteborg.se
Konceptbeskrivning goteborg.se
Konceptbeskrivning goteborg.se - Övrigt dokument

Sidansvarig: Klas Eriksson

Konceptbeskrivning goteborg.se



Dokumentet presenterar konceptet för goteborg.se. Tanken är att dokumentet ska ha en lång livslängd och inte behöva revideras för ofta. Därför beskrivs webbplatsen på en övergripande nivå och inte i detalj.
För att undvika dubbelpublicering länkar vi i de fall det går till redan befintliga beskrivningar.

Inledning
Här beskrivs de sidtyper och komponenter som finns samt deras syfte.
Sidtyperna beskrivs utifrån ett användarperspektiv där fokus ligger på deras syfte och de komponenter som ingår på sidan.
Förutom detta beskrivs även övriga generella funktioner för webbplatsen.

Sidtyper
Här beskrivs de huvudsakliga sidtyper som finns på webbplatsen goteborg.se och hur de ska användas.

Startsida
Startsidan har som primärt syfte att snabbt vägleda besökarna rätt till i strukturen goteborg.se. Som sekundärt syfte ska startsidan lyfta fram aktiviteter, kampanjer, nyheter och e-tjänster som kan vara av stort intresse för besökarna.

Genomgångssida (kallades tidigare gallerisida)
Genomgångssidor används för att navigera sig neråt i strukturen på webbplatsen. De innehåller endast navigeringslänkar till underliggande sidor.

Genomgångssidan innehåller:
  1. En kort ingress som sammanfattar de underliggande sidornas innehåll. Textlängd max 350 tecken inklusive mellanslag.
  2. Navigeringskort som leder vidare ner i strukturen.

Bilder på vissa genomgångssidor

På startsidorna för våra förvaltningar och bolag kan det ligga en bild.

Läs mer om bild på förvaltningssidorna Webbhandboken


Målsida: Hitta plats
Målsida: Hitta plats lämpar sig för innehåll där man behöver lista många anläggningar eller enheter av samma typ, till exempel Förskolor, Återvinningsplatser, Museer, Simhallar eller Badplatser.
I många fall är man redan innan besöket medveten om vad man letar efter, som öppettider för en specifik ÅVC eller närmaste badplats. Central information är ofta öppettider, geografisk position och kontaktuppgifter.

Målsida: Utför/nyttja tjänst
Målsida: Utför/nyttja tjänst är en sidtyp som ska fungera som ingång till våra e-tjänster men också för de tjänster vi har som ännu inte är e-tjänster. Tanken med sidan är att sätta tjänsten i fokus och presentera alla tjänster – oavsett om de är e-tjänster eller inte – på ett konsekvent sätt genom hela webbplatsen.

Med tjänster menar vi när besökaren kan ansöka, anmäla, boka eller beställa något.

Målsida Utför/nyttja tjänst ska göra det lätt för besökaren att skapa sig en uppfattning om stegen för att utföra en tjänst och även på ett enkelt sätt låta besökaren utföra/ta del av tjänsten.

Det ska också bli tydligt för besökaren vilken information och vilka regler som är bra att läsa igenom innan man påbörjar avropet av tjänsten. Detta utan att dölja ingången till tjänsten långt ner på sidan.

Sidan består därför av två huvuddelar: En allmän del som beskriver tjänsten och en instruktionsdel där besökaren dels informeras om vad som krävs för att nyttja tjänsten och dels hur det konkret går till att nyttja den.

I de fall det inte finns någon e-tjänst så infogar man PDF-blanketter eller kontaktuppgifter till den instans som besökaren ska kontakta för att kunna nyttja tjänsten.

Utgångspunkten är att alla e-tjänster presenteras genom denna målsida, d.v.s. själva e-tjänsten visas inte upp i navigeringen och kan inte nås direkt genom sökmotorn.

Innehåll på utför/nyttja tjänstsida:

  1. En ingress som sammanfattar tjänsten. Bör inte vara längre än 250-300 tecken (inkl. mellanslag).
  2. Brödtext som beskriver tjänsten övergripande. Brödtexten är inte obligatorisk - finns inget vettigt att skriva kan den uteslutas.
  3. Relaterad information ger möjlighet att länka till andra sidor som har med enheternas service att göra. Relaterad information bör användas restriktivt. Om länkarna är av stor relevans för besökaren bör de istället finnas i brödtexten.
  4. Servicemeddelande. Viktig information ska användas för de tillfällen då besökaren behöver bli uppmärksammad på förändringar i servicen.
    Exempel kan vara:
    - Ändrade öppettider för en enhet
    - Nya regler för en tjänst
    - Störningar i service och tjänster.
  5. Instruktion.
    a) Information och regler Här beskriver du kort vad besökaren behöver veta eller uppfylla för att kunna nyttja tjänsten. Finns omfattande information om detta kan du länka till andra sidor, t.ex. regler och priser.

    b) Så här gör du Denna del används för att beskriva för besökaren hur den ska gå till väga för att nyttja tjänsten. Använd gärna "steg för steg"-beskrivning för att förklara detta.
  6. Kontakta oss-portletten. Kontaktuppgiften på Utför/nyttja tjänstsidan ska vara kopplad till den enhet som kan svar på frågor om tjänsten.


Målsida: Information/fakta
Information/fakta är en sida där informationen står i fokus. Den lämpar sig för ren fakta där fokus INTE ligger på kontaktuppgifter eller tjänster.

Målsida: Information/fakta - lokal info
Målsida: Information/fakta - lokal info är en variant på Målsida: Information/fakta. Den används i de fall det finns lokala skillnader i servicen, till exempel mellan stadsdelarna. På sidan kan besökaren välja exempelvis stadsdel och se den specifika information som just hen är intresserad av stadsdel. Den kan också användas för att dela upp en stor mängd innehåll, som man vill presnetera samlat.

Läs mer om sidtypen information/fakta-lokal info härWebbhandboken

Samlingssida - frågor & svar
"Samlingssida - frågor och svar" är en sida vars huvuduppgift är att lista frågor och svar. Syftet med sidan är att man vid behov kan skapa samlingssidor med frågor och svar som rör exempelvis färdtjänst och ha denna sida som en målsida i strukturen. En plats i strukturen innebär också att sökmotorer kan indexera innehållet.

Läs mer om samlingssida-frågor och svar härWebbhandboken

Sida med lokalt kalendarium
På en sida med lokalt kalendarium kan du välja att visa upp aktiviteter från en eller flera arrangörer. Du även välja att bara visa upp aktiviteter med vissa nyckelord.
Det är möjligt för verksamheter att visa upp ett lokalt kalendarium på enhetssida eller kategorisida.

All inmatning och uppdatering sker i det gemensamma centrala kalendariet kalendarium.goteborg.se och syns både i det gemensamma kalendariet och i det lokala kalendariet.

Enhetssida 2.0

Se konceptbeskrivning för enhetssida 2.0 här Webbhandboken


Generella funktioner

Kontaktuppgifter på goteborg.se
Vi hanterar kontaktuppgifter och kontaktvägar på en mängd olika sätt på goteborg.se. Därför är det viktigt att vi presenterar dessa på ett konsekvent sätt för att:

  • besökaren lätt ska kunna förstå hur olika kontaktvägar och kontaktuppgifter fungerar,
  • för att besökaren lätt ska kunna få den bästa servicen,
  • för att verksamheten ska kunna hantera synpunkter och frågor på ett effektivt och stringent sätt.
    För att åstadkomma detta har vi ett antal generella principer som gäller för samtliga kontaktuppgifter och kontaktvägar på goteborg.se.

Vi lägger kontaktuppgifter i verktyget Serviceguiden, då hittar besökaren på goteborg.se kontaktuppgifter i sitt sammanhang:
    • På enhetssidornas kontaktsidor
    • På "hitta"-sidor, exempelvis Hitta grundskola
    • Som kontaktuppgifter i kontaktruta på kategorisidor
    • Som kontaktsidor under förvaltningarna.

De poster, som inte finns på någon av ovanstående sidor, syntes tidigare i något vi kallar Enhetskatalogen, som enstaka poster i en slags "telefonkatalog". Användningstester har visat att besökarna inte har förstått att Enhetskatalogen endast var en förteckning över enhetstyper och inte stadens service. Därför har vi valt att inte längre redovisa vår service i en separat "Enhetskatalog".

Aktuelltarkiv
Alla aktuelltartiklar som publiceras visas i aktuelltarkivet.
Arkivet nås via länkar från aktuelltlistningar, startsidan eller via Press och media i sidhuvudet.

Pressmeddelande
Pressmeddelande lägggs in i Mynesdesk och speglas upp under Press och media på goteborg.se.

Filarkiv
Filarkivet används främst för lagring av PDF:er som ska visas upp på våra målsidor. Det finns två sätt att visa upp PDF:erna:
  • I en lista längst ner på Målsida: Information/fakta med hjälp av WCM-kategorier.
  • Som enskilt dokument i brödtexten genom att skapa länkar från texteditorn till WCM-objekt.

Läs mer om filarkivet här: Webbhandboken


Navigeringskoncept
Navigeringskonceptet för goteborg.se baseras på tre principer.

Princip 1: Använd hela skärmytan för navigering
Istället för att använda en topp- eller vänsternavigering på webbplatsen använder vi hela skärmytan för att presentera navigeringen på webbplatsen.
De stora fördelarna är:
  • Det blir tydligt för användaren vad som är navigering.
  • Det är en typ av navigering som lämpar sig bra på mobila enheter och är lätt att anpassa till olika skärmstorlekar i största allmänhet.

Princip 2: Fler och konkretare kategoriingångar på startsidan
Goteborg.se skiljer sig från många andra kommunsajter genom att vi satsat på att ha betydligt fler kategoriingångar.
I och med att vi använder hela skärmytan till navigering finns ingen layoutmässig begränsning i hur många kategoriingångar vi kan ha på startsidan.

Vi tror att genom att ha fler ingångar kan vi göra namnsättningen betydligt konkretare och därmed enklare att förstå och hitta bland för våra användare. Det gör även att webbplatsens får en plattare struktur och i viss mån minska antalet klick för våra besökare.

Dock finns det en gräns för hur många olika ingångar våra besökare klarar av att ta in. Här krävs en balans mellan konkreta namn på våra ingångar och den kognitiva ansträngningen för våra besökare.

Princip 3: Skilj på genomgångssidor och målsidor
Eftersom vi använder hela skärmytan för navigeringen ställer det krav på våra sidtyper. Framförallt handlar det om att vi ska skilja på genomgångssidor och målsidor.

En genomgångssida:
  • Används för att navigera sig neråt i strukturen.
  • Innehåller endast navigeringslänkar till underliggande sidor.

En målsida:
  • Är det faktiska innehållet.
  • Innehåller inte navigering till undersidor.
  • Alltid sista posten i strukturträdet.

Dubblettsidor och hänvisningssidor
Dubblettsidor och hänvisningssidor används när ett ämne behöver finnas på två eller flera ställen i strukturen, ”Så komposterar du” behöver till exempel finnas både under Miljö och Avfall och återvinning.

En dubblettsida innebär att man visar upp samma WCM-innehåll på två olika portalsidor. Innehållet uppdateras på ett ställe men slår igenom på bägge ställen.


En hänvisningssida innebär att man på ett av ställena skapar en länk som leder till det andra stället. Som besökare flyttas man därmed från en del i strukturen till en annan.


Dubblettsida eller hänvisningssida – när väljer man vad?
Det som avgör vilken av lösningarna man väljer beror på vilken nivå i strukturen sidorna befinner sig på.

Om sidan man vill visa upp på fler ställen är en målsida är det lämpligt att använda dubblettsida. Det beror på att du inte får med dig den underliggande strukturen när du skapar en dubblettsida.


Om sidan man vill visa upp på flera ställen däremot är en  genomgångssida och därmed har undersidor är det lämpligt att göra en hänvisningssida.

Huruvida sidan finns i samma eller en annan kategori har dock ingen betydelse.


Verktygsnavigation (sidhuvud, sidfot, dela-länkar m.m.)
På goteborg.se finns (utöver den huvudsakliga innehållsstrukturen) sekundära verktyg och funktioner som har tre syften:
  • Hjälpa besökaren att ta del av webbplatsens innehåll. Exempelvis uppläsningsfunktion och andra språk.
  • Exponera efterfrågat generellt innehåll på samtliga sidor. Exempelvis övergripande kontaktuppgifter och länkar till andra övergripande kanaler.
  • Ge besökaren mervärdesfunktioner kopplade till innehållet. Exempelvis skriv ut-funktion och dela-länkar.

Placering av verktygsnavigation
Verktygsnavigation finns i huvudsak på tre ställen på goteborg.se:
  • I sidhuvudet
  • I sidfoten
  • I anslutning till en artikel

Huvudprincipen är att vi skiljer på de verktyg och funktioner som berör hela goteborg.se och de som är specifika för innehållet i en artikel.
Verktyg som berör hela goteborg.se (till exempel sökfunktion, andra språk och övergripande kontaktuppgifter) placeras i antingen sidhuvudet eller i sidfoten.
Verktyg som är specifika för innehållet i en artikel (till exempel uppläsningsfunktion, skriv ut-funktion och dela-länkar) placeras i anslutning till själva artikeln på sidan, antingen ovanför eller under innehållet.

Principer för placering i sidhuvud eller sidfot
Sex principer för hur vi delar upp länkar mellan sidhuvud och sidfot:
  1. Sidhuvudet ska hållas så rent som möjligt.
  2. Efterfrågade länkar placeras i sidhuvudet snarare än i sidfoten.
  3. Endast verktyg som är av stor vikt för många användare visas direkt i sidhuvudet på mobil.
  4. Länkar till verktyg som ökar webbplatsens tillgänglighet prioriteras framför länkar till informationssidor.
  5. Funktioner/länkar som hör ihop ska ligga tillsammans
  6. Vi ska inte bryta mot vedertagna placeringar av funktioner, till exempel att logotypen ligger i övre vänstra hörnet och att sökrutan finns i övre högra hörnet.

Skillnad i placering mellan dator och mobil
På mobilen är det viktigt att hålla sidhuvudet så litet som möjligt och undvika för många länkar. Därför kan en majoritet av de verktyg som berör hela goteborg.se placeras i sidfoten eller under en framfällbar meny i sidhuvudet. Endast sökfunktionen visas direkt i sidhuvudet eftersom den är av stor vikt för många besökare.
På dator finns det mer utrymme i sidhuvudet och därför kan det som på mobilen finns dolt i en meny istället visas direkt för besökaren.
Vissa verktyg kanske inte är lika relevanta på mobil som på en dator. Skriv ut-funktionen visas till exempel inte på mobilen.

Bilder och bildstorlekar
Bilderna på goteborg.se kan ha två funktioner:
  • Dekorativa bilder - bilden används för att göra sidan trevligare och är kopplat till ämnet men innehåller i sig inget budskap. Den här typen av bilder används i liten utsträckning på goteborg.se.
  • Beskrivande bilder - bilden är ett förtydligande eller en förklaring av den övriga informationen på sidan. Exempel på detta kan vara diagram eller bildinstruktioner.

Läs mer om bilder och bildstorlekar här:Webbhandboken