Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Kanalen goteborg.se
Kris
Krisinformation - manual - Övrigt dokument

Sidansvarig: Mikaela Wingqvist

Krisinformation - manual


Senast uppdaterad: 2018-04-06


Denna manual vänder sig till webbstrategerna på demokrati- och medborgarservice och stadsledningskontorets kommunikationsavdelning. Det är endast de som har behörighet att publicera kris- och viktig informationsbanners på goteborg.se


Stadsledningskontoret har via TiB och kommunikationsdirektören en stadenövergripande krisberedskap. Vid en allvarlig kris fattar TiB och kommunikationsdirektör i samverkan beslut om publicering av krisinformation.

De som kan publicera krisinformation är:
· Webbstrategerna på demokrati- och medborgarservice
· Stadsledningskontorets kommunikationsavdelning
    OBS! Kom ihåg att viktig information och kris även visas på enhetssidor och särprofilerade enhetssidor. Du kan därför INTE skriva t.ex. "Du hittar e-postadresser och får svar på många av dina frågor här på webbplatsen." eller "genom att du söker i sökrutan som finns uppe till höger på webbplatsen."

    Om det räcker att meddelandet enbart visas på ett urval av sidorna på goteborg.se använder du istället funktionen Händelse Webbhandboken.


    Publicera information på goteborg.se vid händelse av kris


    1. Logga in med dina vanliga uppgifter på goteborg.se. Observera att du av säkerhetsskäl endast kan logga in på din jobbdator!

    2. Under programmenyn uppe till höger finns länken administration
    klicka på administration och välj därefter Informations- och krismeddelande.




    Eller gå direkt till denna sida:
    https://goteborg.se/wps/myportal/sidor/administration/infoochkrisadmin/


    3. Klicka på fliken för den meddelandetyp som du ska använda.
    Det finns fyra olika typer av meddelande.

    Kris
    Visas som en röd ruta överst på alla sidor (enhetssidor och kategorisidor).

    Viktig information
    En mildare variant av kris som visas i form av en gul ruta överst på alla sidor (enhetssidor och kategorisidor).

    Händelse
    Detta meddelande visas endast på startsidan goteborg.se i form av en gul ruta, som ser likadan ut som Viktig information.

    Interna meddelande
    Denna info är avsedd för redaktörerna tex en störning i publiceringsverktyget och visas endast för de som är inloggade - alltså har behörighet att publicera/uppdatera på goteborg.se.


    4. Klicka på Skapa nytt krismeddelande (alternativt ny viktig information eller ny händelse)


    5. Fyll i rubrik, ingress och eventuell länk till mer information.


    Rubrik - krismeddelande: Den rubrik som kommer att visas överst på ALLA sidor på goteborg.se.

    Ingress - krismeddelande: Ingressen som visas överst på ALLA sidor på goteborg.se.

    Vill du skapa länk till mer information?
    Du kan länka till en sida på goteborg.se eller annan webbplats för mer information. Välj i så fall: Ja, till en sida på goteborg.se eller annan webbplats
    och fyll i fälten för länk och länktext. Länktexten bör vara samma som sidan du länkar till. Länkar du exempelvis till polisen skriver du mer information hittar du på polisens hemsida.
    Spara och stäng


    Meddelandet lägger sig nu som ett utkast som du kan förhandsgranska och/eller redigera innan du klickar på publicera. (Detta gäller endast Kris och Viktig information. Händelse och internt meddelande publiceras direkt när du klickar på spara och stäng)







    Så här ser det ut när krisinformationen är publicerad och den syns på alla sidor på goteborg.se (kategori- och enhetssidor):




    Så här ser det ut när viktig information är publicerad och den syns på alla kategori- och enhetssidor på goteborg.se:

    Besökaren kan klicka bort viktig information, men inte kris. Så fort vi gör en uppdatering kommer meddelandet tillbaka. Tiden för senast uppdaterad visas intill tid för publicering.




    När krisen är över


    Avpublicera när krisen är över


    Meddelandet hamnar då i listan för avpublicerade och syns inte längre på goteborg.se.