Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Startsidan
Startsidan - huvudpuff, aktuelltpuff, kalendariepuff, e-tjänstpuffar
Beställa huvudpuff till startsidan - Övrigt dokument

Sidansvarig: Ingrid Andersson

Beställa huvudpuff till startsidan


Huvudpuffen är vårt skyltfönstret på goteborg.se. Här har stadens verksamheter möjlighet att lyfta fram högaktuell information och aktiviteter som berör många göteborgare, på ett visuellt tilltalande sätt.

Innehållet i huvudpuffen kan eventuellt också publiceras på facebook. Skicka gärna med förslag på text till facebookinlägget också.

Huvudpuffen måste hålla hög kvalitet både vad gäller idé och utformning. Målsidan som huvudpuffen länkar till ska vara professionellt skriven, med konkret och tydlig information, och finnas på goteborg.se eller annan webbplats som tillhör Göteborgs Stad.

Beställning av huvudpuff
  • Börja med att kontakta support.digitalakanaler@goteborg.se med din idé. Se till att ha god framförhållning, huvudpuffarna planeras ofta in flera månader i förväg. Vilka veckor vill ni att huvudpuffen ska ligga på startsidan?
  • Vad vill ni kommunicera med huvudpuffen? Vilket är ert budskap? Idédiskussionen är viktig för att kunna få fram en bra slutprodukt. Fundera på detta internt först och stäm av med startsidesredaktionen.
  • Startsidesredaktionen fattar beslut om ämnet lämpar sig för en huvudpuff. Vi prioriterar alltid material som medborgarna efterfrågar. Vi har rätt till att neka publicering om puffen inte håller tillräckligt hög kvalitet.
  • Planera för det innehåll som huvudpuffen ska länka till. Vem skriver och när är det klart? Huvudredaktionen producerar inte dessa sidor.
  • Materialet till huvudpuffen ska vara levererat till support.digitalakanaler@goteborg.se senast en vecka före inbokat publiceringsdatum. Detta för att det måste finnas utrymme för eventuella justeringar. I leveransen ska ingå:
    1. Bild
    2. Namn på fotografen för bilden
    3. Rubrik
    4. Ingress
    5. Vart puffen ska länka till
    Huvudredaktionen kan i undantagsfall välja att omboka/avboka en huvudpuff till förmån för information som har större medborgarintresse vid tillfället.
  • Bildstorlek: Vänsterpuff deskop: 594x384,
  • Mobil: 578x160 px
  • Mittenpuff 285x384 px
  • Upplösning: 72 dpi. Spara om möjligt bilden för webben, inte större bild än 150 kb.
  • Skicka alltid med alla tre formaten för säkerhets skull.
  • Filformat: jpg
  • Bildval: följ stadens bildmanér när du väljer bild. Däremot använder vi inte mosaikbilder just i huvudpuffen. LÄNK TILL Göteborgs Stads BILDMANÈR
  • Bilden får inte vara rörlig/animerad, ha ramlinje eller rundade hörn. Den ska inte heller innehålla text.
  • Vänsterpuffen: Rubriken ska vara konkret, tydlig, kort, klarspråkad. Max 44 tecken inklusive mellanslag.
  • Ingressen ska vara konkret, tydlig, kort, klarspråkad, och helst med du-tilltal. Max 52 tecken inklusive mellanslag.
  • Mittenpuffen: Endast rubrik, max antal tecken 36 tecken.
  • Textpuff: max antal tecken 57 tecken.
  • Puffen ska ha en varaktighet på en-fyra veckor
  • Puffen ska helst länka till en aktuelltartikel på goteborg.se
  • Puffen får inte innehålla loggor


Fakta huvudpuff
Olika storlek och placering Se bilderna hur det ser ut på skärm respektive mobil.
Vänsterpuff med bild, rubrik och ingress. Placeras till vänster på skärm och överst på mobil. I mobil syns bilden och rubriken. På desktop tar ingresstexten utrymme nederst på bilden, se skärmdump. På mobil lägger sig texten däremot under bilden.
Mittenpuff med bild och rubrik.
Textpuff 1 och 2 med rubrik. I mobil syns rubrikerna.

Bild 1: På skärm



Bild 2: På mobil



OBS! Detta exempel på huvudpuffar är förminskat (80%) så måtten stämmer inte.



För webbstrategiska verksamheten:

Regler för puffar på startsidan goteborg.se

Startsidans mosaik består av 4 puffar. Två med bild och två utan.

Det finns 2 bildpuffar (puffar med bild)
Dessa är bokningsbara, men ska uppfylla vissa kriterier. Bland annat finns krav på att de bilder vi publicerar på startsidan uppfyller den grafiska profilen.
Så här står det i den grafiska manualen:
”All bild och film i staden ska ha ett dokumentärt förhållningssätt. Vi visar verklig verksamhet och riktiga medarbetare där det händer. Det skapar stolthet och delaktighet. Exempel är elever i klassrum, brukare och medarbetare på äldreboende, aktivitet i idrottsanläggningar, folkliv och evenemang.

Målet är realism och närvaro genom ett filmiskt uttryck även i stillbild. Bilderna ska vara levande, oväntade och visa glädje, delaktighet och aktivitet. De ska inspirera och väcka nyfikenhet.”

Det är webbstrategiska verksamhetens uppgift att säkerställa att de bilder som följer med bokade puffar uppfyller den grafiska manualen. Det finns även stöddokumentation kring arbetet med puffarna, som visuell kommunikation tagit fram, där det finns tips och råd hur man ska tänka gällande samspelet mellan de två bildpuffarna.


Det finns två puffar utan bild:
Den ena av puffarna utan bild ska alltid länka till Vårt Göteborg och ha text liknande ”Nyheter från Göteborgs Stad”.

Den andra puffen utan bild kan skifta, men ska alltid ha ett budskap som pekar mot det demokratiska inflytandet i staden. Den kan exempelvis peka mot Handlingar och protokoll eller Göteborgsförslaget eller någon annan satsning vi har i Göteborgs Stad som syftar till att öka det demokratiska inflytandet.
Den här puffen är inte bokningsbar, utan vi på webbstrategiska ansvarar för att se till att den ibland blir utbytt och visar på flera olika demokratisatsningar.

Ytterligare valmöjlighet
Samtliga puffar har ett antal ytterligare valmöjligheter bland annat när det gäller val av bakgrundsfärg på puffen. Visuell kommunikation har även här tagit fram stödmaterial som ska hjälpa webbstrategerna att välja rätt.

Till sist så finns det även riktlinjer kring de texter som ska skrivas på puffarna. Det finns ett max antal tecken till varje puff som inte ska överskridas.

Till denna text bifogas 2 stycken manualer från visuell kommunikation.
En som handlar om bildpuffarnas storlek och en som handlar om bildpuffarna totalt.

lathund-goteborgse-puffar-startsida-2020.pdf (550 KB)