Webblagret (fd Webbhandboken)
Göteborgs Stad
Bild, rörlig bild och video
Video, film och webbsändningar
Tips och tankar om film, video och rörlig bild på webben - Övrigt dokument

Sidansvarig: Anna Nord
Cecilia Almemo

Tips och tankar om film, video och rörlig bild på webben



Tips och tankar om film, video och rörlig bild på webben

Film är ett bra sätt att presentera information på webben på. Det kan ibland vara lättare att förmedla ett budskap med hjälp av ljud och bild än endast genom text. Film kan också användas som ett alternativ till textad information, vilket kan underlätta för vissa personer att ta till sig informationen.


Observera att denna text är gammal, men inte fel. Det finns aktuell info på intranätet som uppdateras löpande https://intranat.goteborg.se/wps/portal/int?uri=gbglnk:20201012162734916

Allmänna tips innan du börjar filma

Tänk på hur filmen ska visas
Tänk inte stor skärm om filmen främst ska visas i sociala medier. Vi kollar mer och mer mobilt och det påverkar
hur vi tar till sig budskap. Fundera på hur dina videos kommer att konsumeras och var.

Text, ljud och tal
Det finns många tillfällen då, särskilt mobila, tittare inte har möjlighet eller vill ha igång ljudet.
Det kan vara för att inte störa, för att de glömt hörlurarna eller för att de befinner sig i en brusig miljö.
En video där budskapet framgår även utan ljud är därför smart, det är dessutom mer tillgängligt.
Om du lägger upp filmen på Facebook så börjar den ofta spela automatiskt i användares flöden – utan ljud.
Allt tal ska textas, men det gäller också åt andra hållet- text som ligger direkt i filmen ska också göras tillgänglig för den som inte ser.


Fördelar och nackdelar med film

Det finns både för- och nackdelar med att använda film. Följande punkter är tagna från http://www.funkanu.se/sv/Projekt/Begriplig-samhallsinformation/test/Producera/Film/

Fördelar med film:
  • Film gör det enklare för den som har svårt att hantera text.
  • Film kombinerar flera olika sätt att ta in budskap.
  • Film kan med enkla medel skapa stämning och känsla.
  • Film kan visa ”hur det är” eller ”hur det ser ut”.

Vilka problem kan film ge:
  • Den som inte hör kan inte uppfatta dialogen bara följa det som händer i bild.
  • Den som hör dåligt kan missa delar av det som sägs.
  • Den som inte ser alls kan inte uppfatta vad som händer i bild om inte det framgår av dialogen.
  • Den som ser dåligt kan missa detaljer i vad som händer i bild.
  • Den som varken ser eller hör kan inte tillgodogöra sig film.
  • Om man inte kan språket som talas i filmen förstår man inte dialogen men man kan dra vissa slutsatser av till exempel tonfall.


Film och tillgänglighet

Text på goteborg.se ska gå att ta till sig både genom att läsa den och genom att få den uppläst via uppläsningsfunktionen. Det är viktigt att tänka på om man funderar på att ersätta textbaserad information med film.

Självstående information eller alternativ till text?

Innan man börjar spela in en film är det viktigt att tänka på om den är ett alternativ till text som redan finns på webben, till exempel en instruktionsvideo där instruktionerna redan finns publicerade som text, eller om det är information som inte går att få på annat sätt än genom att se filmen.

Är filmen självstående, dvs att informationen inte kan fås på annat sätt, så är det än mer viktigt att man tänker på tillgängligheten än om filmen endast är ett alternativ till befintlig text. Annars riskerar man att stänga ute en stor grupp människor som har svårt att ta till sig information via ljud eller bild.

Man kan säga att filmer (ex. instruktionsfilmer) som är ett alternativt sätt att ta till sig befintlig textad information i regel alltid ökar tillgängligheten, medan filmer som innehåller information som inte går att ta till sig i textform riskerar att stänga ute människor.


Tips rörande film och tillgänglighet

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) innehåller ett stort antal rekommendationer om hur webbinnehåll görs mer tillgängligt. Svårigheten med dessa rekommendationer är att de möjligtvis kommer att avskräcka från att göra film helt och hållet, då det kräver större tekniska insatser och även att man lägger mer tid och resurser på filmen.

Följande punkter innehåller få konkreta förslag, men de kan ge ett lite annat perspektiv som är bra att ha innan och under filminspelningen:
  1. Tänk dig att en person med nedsatt eller ingen syn ska ta till sig filmen. Når budskapet fram även utan den visuella biten? Förstår man vad som faktiskt händer i filmen? Genom att tala tydligt, beskriva vad som händer i filmen och låta människor i filmen presentera sig, kan man se till att även människor med nedsatt syn kan förstå innehållet.
  2. Tänk dig att en person med nedsatt eller ingen hörsel ska titta på filmen. Når budskapet fram även utan ljudet? Förstår man vad som faktiskt händer i filmen? Det kan vara lite knepigare att skapa en film där det visuella faktiskt räcker för att man ska förstå innehållet, och därför kan det vara bra att ha med text i filmen på ett eller annat sätt.
  3. All text i filmen ska talas och allt tal ska textas.
  4. Viktigt visuellt innehåll ska syntolkas
  5. Det ska alltid finnas en summering i text på webben i anslutning till filmen, ungefär som en presentation. Beskriv med några meningar syftet med filmen, vad den handlar om osv. Om man inte har text eller berättarröst till sin film bör man vara lite extra utförlig när man beskriver vad filmen handlar om.

Lagar och förhållningssätt
Nedan följer en lista och beskrivning på de lagar som kan komma att påverka en video eller sändning på webben.
Det är alltid den som producerar videon som har ansvar för att lagar och regler följs. Myndigheten för radio och tv har en publikation som är bra att läsa och känna till - Att publicera på internet (extern länk).
  1. Upphovsrättslagen (extern länk)
    Upphovsrätten ger skaparen av ett konstnärligt eller litterärt verk rätt att själv bestämma över hur verket ska användas. Man får till exempel inte använda skyddad musik till sin film utan att först be om lov.
  2. Dataskyddsförordningen (extern länk)
    Dataskyddsförordningen gäller när organisationer publicerar på sociala medier. Publicerar du en video på till exempel Youtube eller din verksamhets facebook/blogg så gäller dataskyddsförordningen.
  3. Varumärken
    Eftersom våra filmer inte har något kommersiellt syfte, så är det enligt lag inget brott om vi filmar varumärken. Däremot kan det vara bra att tänka på vad filmen handlar om och om det finns varumärken man bör undvika att ha med på filmen för att det är olämpligt. Göteborgs Stad ska inte heller förknippas med varumärken för att inte gynna någon så det är extra viktigt att ha koll på vad som visas i film/video.
  4. Kränkande kommentarer
    På exempelvis Youtube kan andra människor lämna kommentarer på filmer. Om en person skriver kränkande kommentarer till videon så är både organisationen som har lagt ut videon och personen som har kommenterat ansvariga. Därför är det viktigt att man håller uppsikt över vad som skrivs och ta bort eventuella kränkande kommentarer om ni har en egen Youtube-kanal och inte använder stadens gemensamma (där kommentarsfunktionen är avstängd).


    Film utifrån dataskyddslagen och cookies
Filmer som vi staden själva producerat och har Göteborgs Stad som avsändare ska aldrig publiceras direkt på youtube, eller något annan kanal som exempelvis vimeo eller facebook, stadens filmer ska alltid lagras på play.goteborg.se. Från play.goteborg.se kan vi sedan välja att publicera i flera olika kanaler, till exempel på goteborg.se, youtube och facebook.

Våra webbplatsbesökare ska inte behöva använda youtube eller andra kanaler för att kunna ta del av stadens information på goteborg.se. Vi bäddar inte inte filmer från något annat är vår egen videoplattform på goteborg.se.

Om vi däremot vill länka till andra myndigheters eller organisationers filmer som har publicerats på youtube så går det bra att göra det via en länk. Men även här bör vi skriva att länken går till Youtube så att besökaren kan välja om man vill gå dit eller ej.